Je kent de term vast wel: de elevator pitch. Deze term komt uit Amerika en is ontstaan doordat je daar in grote steden vaak samen met een onbekende de lift instapt. In de tijd dat je van verdieping naar verdieping gaat presenteer je met je ‘pitch’ snel en krachtig jezelf of je product.
Als selfpublisher is het hebben van een goede boekenpitch belangrijk. Doordat je kort en krachtig je boek kunt presenteren kun je, zodra je iemand tegenkomt, hem of haar direct overtuigen om je boek aan te schaffen. Maar wat maakt nou een goede boekenpitch? In dit blog vertellen we meer! We gaan het hebben over:
Je boek verkopen en promoten? Dat kan de BoekenGilde shop, Bol.com en/of het Centraal Boekhuis. Bekijk de mogelijkheden:
Zoals we hierboven al schreven komt een boekenpitch van de term ‘elevator pitch’. In ongeveer dertig seconden moet jij jouw boek zien te verkopen. Dat doe je door kort en krachtig de kern van je boek weer te geven.
Schrijf of typ je boekpitch eens uit. Zorg ervoor dat je het kort houdt (ongeveer 60 tot 80 woorden) en de volgende onderdelen benoemt:
Misschien denk je ook dat je de verkoopprijs en verkoopplatformen in je pitch moet vermelden. Ons advies is om dit niet te doen! Wanneer jouw luisteraar geïnteresseerd is komt dit na de pitch wel aan de orde. 😊
Op papier is jouw pitch beresterk. Maar een goede pitch heeft niet alleen goede inhoud, het moet ook op een goede manier overgebracht worden. Misschien nog wel het allerbelangrijkste. Zorg ervoor dat je luid en duidelijk spreekt en probeer wat extra kracht bij te zetten met je non-verbale communicatie. Jouw houding spreekt namelijk boekdelen. Met een gesloten houding, met de handen over elkaar gesloten, breng je geen enthousiasme en passie over. Gebruik je handen tijdens het praten. Je zult zien dat het werkt. Jouw hele houding laat je drive en passie zien.
Veel succes met jouw boekpitch!
Je boek verkopen en promoten? Dat kan via de BoekenGilde shop, Bol.com en/of het Centraal Boekhuis. Bekijk de mogelijkheden: