Hoe geef je een goede boekenpitch?

Je kent de term vast wel: de elevator pitch. Deze term komt uit Amerika en is ontstaan doordat je daar in grote steden vaak samen met een onbekende de lift instapt. In de tijd dat je van verdieping naar verdieping gaat presenteer je met je ‘pitch’ snel en krachtig jezelf of je product.

Als selfpublisher is het hebben van een goede boekenpitch belangrijk. Doordat je kort en krachtig je boek kunt presenteren kun je, zodra je iemand tegenkomt, hem of haar direct overtuigen om je boek aan te schaffen. Maar wat maakt nou een goede boekenpitch? In dit blog vertellen we meer! We gaan het hebben over:

  • Wat is een boekenpitch?
  • Wat maakt een goede boekpitch?
  • Verbale en non-verbale communicatie?
  • Boekenpitch tips?

Je boek verkopen en promoten? Dat kan via je eigen auteurssite, de BoekenGilde shop, Bol.com en/of het Centraal Boekhuis. Bekijk de mogelijkheden:
Boek promoten en verkopen: meer informatie

Boekenpitch geven

Wat is een boekenpitch

Zoals we hierboven al schreven komt een boekenpitch van de term ‘elevator pitch’. In ongeveer dertig seconden moet jij jouw boek zien te verkopen. Dat doe je door kort en krachtig de kern van je boek weer te geven.

Wat maakt een goede boekpitch?

Schrijf of typ je boekpitch eens uit. Zorg ervoor dat je het kort houdt (ongeveer 60 tot 80 woorden) en de volgende onderdelen benoemt:

  • De titel van je boek;
  • Jouw lezersbelofte. Deze term heeft misschien iets meer uitleg nodig: voor wie heb jij al die uren zitten zweten achter je toetsenbord? Op welk vakgebied ben jij specialist? Welk thema wil jij belichten of welk effect wil je met jouw boek hebben? Deze vragen kunnen je een antwoord geven op jouw ‘’lezersbelofte’’. Hiermee overtuig je jouw luisteraar dat hij of zij tijd en geld moet steken in het kopen én lezen van jouw boek.
  • Wat maakt jouw boek zo bijzonder?

Hou er rekening mee dat de aandacht van de luisteraar gemiddeld al na acht seconden afneemt! Bron: Frankwatching

Misschien denk je ook dat je de verkoopprijs en verkoopplatformen in je pitch moet vermelden. Ons advies is om dit niet te doen! Wanneer jouw luisteraar geïnteresseerd is komt dit na de pitch wel aan de orde. 😊

Het brengen van de pitch, verbale en non-verbale communicatie

Op papier is jouw pitch beresterk. Maar een goede pitch heeft niet alleen goede inhoud, het moet ook op een goede manier overgebracht worden. Misschien nog wel het allerbelangrijkste. Zorg ervoor dat je luid en duidelijk spreekt en probeer wat extra kracht bij te zetten met je non-verbale communicatie. Jouw houding spreekt namelijk boekdelen. Met een gesloten houding, met de handen over elkaar gesloten, breng je geen enthousiasme en passie over. Gebruik je handen tijdens het praten. Je zult zien dat het werkt. Jouw hele houding laat je drive en passie zien.

Boekenpitch tips

  • Maak een pitch die bij jou past. Niets is vervelender dan een stuk tekst te moeten pitchen dat niet bij je past. Ga opzoek naar jouw kracht en maak je pitch eigen;
  • Wees kort en krachtig. Je hebt immers maar +/- dertig seconden;
  • Maak je pitch relevant. Kun je ergens op inhaken, een probleem oplossen of iemand helpen;
  • Zorg voor een verrassende afsluiting. Wanneer je jouw pitch op een unieke manier afsluit, zul je zien dat jouw verhaal blijft hangen!

Veel succes met jouw boekpitch!

Je boek verkopen en promoten? Dat kan via je eigen auteurssite, de BoekenGilde shop, Bol.com en/of het Centraal Boekhuis. Bekijk de mogelijkheden:
Boek promoten en verkopen: meer informatie