Een heruitgave van je boek – zo pak je dat aan
Meer dan eens komt het voor dat een auteur een boek uitgeeft en later – soms járen later – het boek opnieuw wil uitgeven, maar dan aangepast. In dit blog leggen we je uit waar je rekening mee hebt te houden en geven we je tips hoe je dit het beste aanpakt.
Wil jij weten wat het kost om jouw boek te (her)drukken? Vraag dan een vrijblijvende offerte aan.
Wat is een heruitgave?
Een heruitgave van een boek is een nieuwe oplage van een eerder uitgegeven boek. Dit gebeurt wanneer een boek succesvol is en de oorspronkelijke voorraad (de eerste druk) is uitverkocht, of wanneer de uitgever besluit extra exemplaren te maken.
Eerst via een uitgeverij, nu zelf uitgeven
Sommige auteurs die een boek via een uitgeverij hebben uitgegeven, komen later tot het inzicht dat ze het toch liever in eigen beheer uitgeven. Ze kiezen er dan voor om de heruitgave (of herdruk) niet meer via de uitgeverij uit te geven.
De vraag die wij dan krijgen is: kan dat zomaar? Op die vraag is geen eenduidig antwoord te geven. Een en ander hangt af van de afspraken die tussen jou en de uitgeverij zijn gemaakt, in het bijzonder over de rechten en hoe om te gaan met een herdruk en -uitgave.
Pak daarom de overeenkomst erbij en bekijk wat hierin staat beschreven. En ga het gesprek aan. Geef duidelijk aan waarom je deze stap zet en wat je ideale situatie is. Onze ervaring is: in overleg is vaak heel veel mogelijk.
Blijkt het mogelijk te zijn om de heruitgave zelf uit te geven, dan zal er wel een en ander aangepast moeten worden qua vormgeving (zo moeten alle verwijzingen naar de uitgeverij verwijderd worden (ook in het colofon) en mag je vormgevingsbestanden niet altijd zomaar gebruiken. Goed om even in te duiken!).
Hoe ingrijpend zijn de wijzigingen?
Pas je hier en daar een zin aan, haal je wat foutjes eruit, voeg je enkel een mooie review toe aan het omslag, herschrijf je volledige hoofdstukken of voeg je nieuwe hoofdstukken toe? De hoeveelheid wijzigingen heeft invloed op het proces en wie je daarbij nodig hebt.
Pas je veel aan, schakel dan een redacteur in. Diegene kan ervoor zorgen dat de nieuwe teksten er verzorgd uitzien. Soms is het nodig om het gehele manuscript te redigeren. Dit kun je overleggen met de redacteur. Gaat het enkel om wat zinnetjes, leg dan ook die voor aan een redacteur. Je wilt natuurlijk niet dat er foutjes in het boek sluipen.
Ook heb je een vormgever nodig die de teksten in de vormgevingsbestanden, zoals de boekomslag, verwerkt. Het werkt het meest efficiënt als deze vormgever in het vormgevingsbestand van het origineel werkt. Schakel je dezelfde vormgever in als bij de eerste uitgave, informeer dan of diegene de bestanden überhaupt nog heeft.
Schakel je een nieuwe vormgever in, informeer dan bij de vorige vormgever of diegene de bestanden wil vrijgeven. Dit laatste is ook afhankelijk van de afspraken die je daarover hebt gemaakt.
Een nieuw ISBN
Bij een heruitgave heb je een nieuw ISBN nodig. Het is van belang dat bij de aanvraag van dit ISBN wordt aangegeven dat deze heruitgave de titel met het oude ISBN vervangt. Daarmee komt de eerdere uitgave te vervallen en kan men dus niet het verkeerde boek bestellen.
PS Niet alleen de barcode op de achterkant van je boek moet aangepast worden, ook het colofon. Daarin staan het ISBN, jaar van uitgave en om welke druk het gaat. Niet vergeten dus!
Centraal Boekhuis
Bij een heruitgave veranderen vaak bepaalde zaken, zoals het aantal pagina’s. Als je je boek verkoopt via het Centraal Boekhuis, is het van belang dat je dit aanpast (of: laat aanpassen) in het systeem. Daarmee krijgt de koper eerlijke informatie over het boek. Wel zo professioneel!
Dit geldt natuurlijk ook voor andere verkooppagina’s, zoals de boekenshop van BoekenGilde of je eigen website.
Maak gebruik van het moment
Een heruitgave betekent vaak een verbetering van de vorige versie. Het kan slim zijn om van het moment gebruik te maken. Kortom: kijk hierbij door de marketingbril. In hoeverre is deze versie beter, mooier, sterker?
Op welke manier is het boek gegroeid? Dit kun je delen op bijvoorbeeld het omslag, social media, in persberichten, op je eigen website et cetera. Kortom: een heruitgave is een feestje waard!
Wil jij weten wat het kost om jouw boek te (her)drukken? Vraag dan een vrijblijvende offerte aan.