Een review opnemen in je flaptekst? Dat pak je zo aan!

De tekst op de achterkant van je boek – ook wel flaptekst of blurb genoemd – heeft als functie om je potentiële lezer over de streep te trekken om jouw boek te kopen. Het helpt als je in die tekst een review opneemt van iemand die enthousiast is over je boek. Hoe pak je zoiets aan? Wie vraag je en wanneer doe je dat?

 

800 x 533 review
Wil jij een eerste grote stap zetten in het uitgeefproces? Meld je dan aan voor de Workshop Selfpublishing. Er zijn in totaal tien plekken per workshop beschikbaar, dus wees er snel bij!New call-to-action


Waar dient een review voor?

Je flaptekst bouw je op uit een aantal elementen. Een van die elementen is “bewijslast”. Waaruit blijkt dat jouw boek de moeite van het kopen én lezen waard is? Bewijslast kan zijn dat je een bepaald vak beoefent, dat je al meer boeken hebt geschreven of iets hebt meegemaakt. Bewijslast kan óók een review zijn: iemand zegt iets positiefs over jouw boek. Daarmee is het bewijs geleverd dat jouw boek een aanrader is. :-)

Waar bestaat uit een review uit?

Deze vraag is moeilijk te beantwoorden, want dat hangt namelijk af van je lezer/doelgroep. Met welke argumenten haal je diegene over de streep? Waar verlangt jouw lezer naar? Wat wil jouw lezer ervaren? Waar worstelt jouw lezer mee? Dit soort vragen moeten worden beantwoord of op worden ingehaakt in een review. Dan pas wordt zo’n review een verkoopargument en dat is precies de bedoeling!

Wie vraag ik om een review?

In het ideale geval plaats je een review op je boek van iemand die tot de verbeelding spreekt en jouw doelgroep beïnvloedt. In de huidige tijd noemen we deze mensen influencers, maar het komt erop neer dat het iemand is waarvan jouw doelgroep denkt: oh, als hij/zij het vindt, dan zal het wel zo zijn. Dan wil ik dit boek ook lezen!
Vaak is dit dan iemand die raakvlakken heeft met het thema van jouw boek. Dat kan een bekende Nederlander zijn, iemand met een specifiek beroep (denk aan een arts, psycholoog en directeur van een specifieke organisatie) of een mediakanaal, zoals een tijdschrift of krant. Er hoeft dus niet altijd een naam van een persoon onder te staan.

Wat als het niet lukt?

Heb je alles geprobeerd en is het niet gelukt? Dan kun je ook iemand vragen met geen naamsbekendheid. We laten ons online door klantervaringen verleiden tot het doen van een aankoop, ook als het een ervaring is van een (voor ons) onbekend iemand. Dus ook een review van een onbekende kan een verkoopargument zijn. Zorg er wel voor dat het iemand is die tot de doelgroep behoort. Een review van je tante waarin ze schrijft zo trots te zijn of haar neef/nicht draagt niet bij aan het succes (al is het wel fijn om te horen!).

Wanneer en hoe benader ik zo iemand?

Je hebt de review nodig voordat je boek gedrukt wordt. Dat betekent dat je de review nodig hebt, terwijl je boek nog niet klaar is. Je kunt je (concept) manuscript als pdf versturen met een begeleidende e-mail waarin je aangeeft:

  • waar je boek over gaat (thema);
  • wat je met je boek wilt bereiken;
  • voor wie je het hebt geschreven;
  • waarom je van specifiek die persoon een review wilt;
  • wat je met die review van plan bent;
  • voor welke datum je die review nodig hebt.

Natuurlijk vermeld je er ook bij dat je het manuscript in vertrouwen hebt opgestuurd. Je kunt bijv. een watermerk achter de tekst (laten) plaatsen met daarop “persoonlijk” of iets dergelijks.

Krijg je een mooie review, maar pas nadat je boek is gedrukt? Geen probleem! Laat die review toevoegen aan je online boekbeschrijving, bijvoorbeeld op Bol.com en vergeet niet de vormgever opdracht te geven om de review toe te voegen aan het coverbestand (en ervoor te zorgen dat dit bestand bij de drukker terechtkomt!). Bij een herdruk heb jij dan een achterflap inclusief review!

Tot slot: best spannend, iemand vragen om een review. Toch is het een kwestie van DOEN. In de praktijk willen de meeste mensen je maar wat graag helpen. Ook mensen waar we van nature misschien een beetje tegen opkijken. Niet geschoten is altijd mis, toch?


Wil jij een eerste grote stap zetten in het uitgeefproces? Meld je dan aan voor de Workshop Selfpublishing. Er zijn in totaal tien plekken per workshop beschikbaar, dus wees er snel bij!
New call-to-action

 

 

Meer blogs en tips lezen?

Het thema van je boek bepalen

Waarom het belangrijk is om het thema van je boek goed te kennen Als auteur krijg je misschien weleens de vraag: wat is het thema van je boek? Niet elke auteur heeft daar, gek genoeg, gelijk een...
> Verder lezen

Onderwerp van je boek: hoe onderscheid je jezelf van de rest?

Over bijna elk onderwerp is geschreven en ongetwijfeld bestaan er al boeken over jouw onderwerp. Struin maar eens rond op internet. En gelukkig maar! Dat betekent namelijk dat er interesse is in jouw...
> Verder lezen