Yvonne Janssens - Muze Muziek

Nog voordat ik een pen kon vasthouden, schreef ik al in mijn gedachten. Verhalen dwarrelden als zig-zaggende blaadjes door m'n hoofd. Naarmate ik ouder werd en het aantal woorden in mijn geestelijke vocabulaire zich duizendvoudig vermeerderde, ben ik gaan schrijven. Er is niets mooiers dan op een zomerse dinsdag morgen, als de lucht nog koel is en het verkeer zich koest houdt, bij het open raam te zitten met een stapel leeg papier op de tafel voor je. De verhalen die ik op jonge leeftijd geschreven heb, liggen nu onderin de kast. Af en toe blader ik ze door, niet zonder gêne, geef ik toe. Toch zit er achter ook deze verhalen al het gevoel om iets te willen vertellen, om mijn medemens te vermaken. In die tijd kon ik een complete roman in 38 paginas kwijt. De drang om te schrijven is altijd gebleven. Gelukkig werden de romans iets dikker. En hiermee vermeerderde het aantal mensen dat mijn werk wilde lezen gelijkmatig.

Nadat ik aan een competitie had meegedaan -wat op zich vreemd is, aangezien ik niet van dit soort dingen hou- heeft een agent contact met mij opgenomen om mij te vertegenwoordigen. Dit was prachtig. Ik voelde me een "echte" schrijfster nu iemand voor mijn belangen op kwam. Er zat, echter, één maar aan: de agente vond dat aanpassingen in mijn roman nodig waren. Hier kan ik inkomen. Maar de aanpassingen die zij verlangde, vernachelde mijn verhaal zodanig, dat ik er niets meer mee te maken wilde hebben. Ik kon twee dingen doen: mijn schrijvers-ziel verkopen om als Faust door de literaire wereld te dwalen, of mijn schrijvers-integriteit bewaren en mijn romans en korte verhalen in eigen beheer gaan uitgeven. Ik koos voor dit laatste.

Via het internet zocht mijn (nieuwe) agente manieren om zelf boeken te drukken. Er waren verschillende aantrekkelijke sites, maar we bleven telkens weer naar BoekenGilde terug komen. Waarom? Deze was het duidelijkst in wat ze te bieden hadden. Je kunt nog voordat je contact hebt gehad zelf globaal onderzoeken hoeveel het boek gaat kosten -altijd een belangrijk aspect. Eenmaal besloten om BoekenGilde een boek met korte verhalen te laten drukken, nam ik via e-mail contact op met de drukker en kreeg heel snel een mail van Peter van Limbeek retour, een paar dagen later gevolgd door een voorbeeldboek waarin de verschillende papiersoorten waren ondergebracht en waar je deze het beste voor kon gebruiken. Tijdens heel de reis van manuscript naar sjabloon en uiteindelijk naar de drukker heb ik nooit enige dwang gevoeld vanuit BoekenGilde. Ik werd niet overstelpt met mailtjes en telkens wanneer ik met iets zag en dit aan Peter vroeg, stond hij klaar om direct en correct antwoord te geven. Zelfs toen ik mijn boek met de specificaties hoe ik deze gedrukt wilde hebben had ingestuurd, deed hij nog suggesties hoe dit anders/beter kon. Aangezien hij de vakman is, nam ik zijn raad welwillend aan. Het gevolg was: acht dagen nadat ik mijn fiat om te printen had gegeven, werden een aantal handzame dozen aan de deur gebracht: twee met de Nederlandse versie, twee met de Engelstalige versie van mijn boek. Ik hoef geen ene schrijver te vertellen hoe ik me voelde toen ik het eerste gedrukte exemplaar van mijn boek in handen hield...

Er volgt nog een aantal romans en korte verhalen. Het contact met Peter en BoekenGilde blijft wat mij betreft nog een aantal jaren bestaan!

In categorie: Schrijversverhalen