Waar kun jij als auteur over bloggen?

Gastblog door Marije van den Bovenkamp

Marije bracht onlangs haar boek ‘BLOG zinnig & zuiver’ via BoekenGilde uit. Reden genoeg voor ons om haar naar een aantal blogtips te vragen!

Waarom zou je bloggen over je boek? Dat is natuurlijk de eerste vraag die je jezelf hebt te stellen. Mijn antwoord is: om jouw boek onder de aandacht te brengen van een groot lezerspubliek. Je wilt je boek verkopen, toch? Boekmarketing kan op allerlei manieren: adverteren, direct mailings versturen, video’s (trailers), podcasts en bloggen. Ik vind bloggen een heel logische optie, want je bent een schrijver, dus dat bruggetje is makkelijk gelegd.

Waar kun je dan over bloggen zonder dat jouw blog een wandelende advertorial wordt? Ik geef je zes invalshoeken en een heleboel tips waar jij als auteur over kunt bloggen. In feite is bloggen namelijk storytelling; jij kunt vast en zeker de meest prachtige verhalen delen over het schrijven en uitgeven van jouw boek.

Marije van den Bovenkamp BLOG zinnig & zuiver

Jouw schrijfproces

Is jouw boek nog niet uitgegeven, maar ben je al volop aan het schrijven? Dan is het voor jouw toekomstige lezers en jouw volgers op social media hartstikke leuk om te weten hoe jij dat doet.

  • Plan jij wekelijks schrijftijd in je agenda? En werkt dat? Wat is jouw schrijftempo?
  • Waar schrijf jij? Thuis, op je kantoor, aan de keukentafel? Sluit je jezelf soms op in een (natuur)huisje om je goed te kunnen concentreren en je af te zonderen? Zo ja, is dit schrijfhuisje en jouw aanpak een tip die je aan anderen zou geven?
  • Welke obstakels kom je tegen in je schrijfproces? Een writers’s block misschien? Hoe ga je daarmee om?
  • Waar speelt jouw boek zich af? Wil en kun je al wat delen over die plek(ken)? Zijn er leuke details die jouw volgers nieuwsgierig maken?
  • Heb je vooronderzoek gedaan voor je boek? Mensen geïnterviewd? Locaties bezocht? Artikelen gelezen? Plaatsen bezocht? Ergens ‘stage’ gelopen? Superleuk om te delen in je blogs!

De titel, achterflap en vormgeving

Heb je al een goede titel bedacht voor je boek? Zo ja, wat is het verhaal achter de titel? Hoe en waar is deze titel tot jou gekomen? Interessant om te delen. Twijfel je nog tussen een paar titels? Dan is het leuk om ze voor te leggen aan jouw volgers. Laat ze meedenken en misschien wel met nieuwe suggesties komen.

Hetzelfde geldt voor het ontwerp van je cover, het kleurgebruik, beeldmateriaal. Deel dit met jouw volgers zodra je zover bent. Plaatjes doen het altijd goed, want veel mensen zijn visueel ingesteld. Heeft jouw vormgever al iets gereed? Laat het zien! Je werkt meteen al aan je branding. Of twijfel je tussen een paar ontwerpen, kleuren of typografie? Betrek jouw volgers dan weer bij jouw keuze.

Is de achterflaptekst al gereed? Ik hoop het wel, want dat is hét marketingmiddel om jouw toekomstige lezers mee te teasen. Op de achterflap staat waar jouw boek over gaat, waarom ik het zou moeten lezen en wie jij bent. Zodra jouw achterflaptekst klaar is, deel ‘m dan op social media en/of in een blog.

Recensies en reviews

Heb jij proeflezers benaderd voor je boek? En een eindredacteur en schrijfcoach ingeschakeld? Vraag hen dan als eerste om een recensie. En natuurlijk ontvangen zij jouw boek gratis en mooi ingepakt. Zij hebben jou geholpen, jij schenkt hen jouw boek. En natuurlijk verwerk je deze recensies in je blogs.

Na het uitgeven van jouw boek zijn de eerste kopers meestal je familie, vrienden, collega’s en/of trouwe klanten. Zo hoort het ook. Zij zijn al die tijd jouw supporters geweest. De meeste mensen bedenken niet uit zichzelf om een review te plaatsen, vraag het dus expliciet aan ze. Stuur ze een mail met het verzoek om een review te plaatsen op de website die voor jouw verkoop belangrijk is (de site van je uitgever, bol.com, je eigen website). Vervolgens kun je alle reviews die binnendruppelen verwerken in je blogs.

Krijg jij hartelijke reacties op jouw boek via privéberichtjes (WhatsApp, Messenger, e-mail)? Superfijn! Dan voel je je zo dankbaar. En een brutaal mens heeft de halve wereld, dus vraag in je reactie of je zijn/haar bericht (of een deel ervan) mag publiceren.

Verklap een beetje inhoud

Schrijf af en toe een blog met een beetje inhoud uit je boek. Een deel van een hoofdstuk, iets over de hoofdpersoon of een ander personage in het geval van fictie. En bij non-fictie kun je gerust wat tips uit je manuscript kopiëren en verwerken in een blog. Het voorwoord of de proloog is ook uitermate geschikt voor een blog. Je geeft je volgers en lezers alvast een inkijkje.

Het uitgeefproces

Natuurlijk is het uitgeefproces blogwaardig, want wat een traject is dat. Er komt zo ontzettend veel bij kijken. Hoe heb jij dit ervaren? Ben je blij met je uitgever? Wat waren jouw afwegingen? Hoe kwam je met deze uitgeverij in contact? Wat neemt jouw uitgeverij je uit handen? Raad je deze uitgeverij aan? Blog er alsjeblieft over, eigenlijk ben je het verplicht naar al die andere auteurs die nog niet weten wat hen te wachten staat.

Expertstatus

Jouw boek gaat ergens over. Of het nou een roman is, een levensverhaal, epic fantasy, een gedichtenbundel, een kinderboek of een expertboek. Jij hebt je ondergedompeld in een bepaalde wereld, anders kon je dit boek niet schrijven. Jouw boek valt in een bepaalde categorie, dus jij kunt je dat onderwerp toe-eigenen. Blog over die wereld waar jij verstand van hebt, waar je je zorgen over maakt, waar jij je over verwondert.

Mijn eerste boek Elfjes bestaan is een prentenboek met kleine gedichtjes om voor te lezen aan jonge kinderen. Ik maak me zorgen over de taalontwikkeling en het leesplezier van pubers. Ik verslind alle onderzoeken die hierover zijn en pleit ervoor dat ouders en leerkrachten veel meer voorlezen en de boeken induiken. Daarom blog ik bijna wekelijks over dit onderwerp. Mijn tweede boek BLOG Zinnig & Zuiver gaat over bloggen, dus ja, natuurlijk blog ik veel over bloggen en deel ik stukjes uit mijn boek.

Meer weten over bloggen?

Mijn boek BLOG Zinnig & Zuiver zet bij jou de blogknop aan. In het boek geef ik je oneindig veel tips én oplossingsrichtingen voor straalangst, perfectionisme en writer’s blocks. Je kunt het boek hier bestellen bij BoekenGilde.

Ook net als Marije je boek uitbrengen via BoekenGilde? Vraag vrijblijvend een offerte aan en wij ondersteunen je tijdens alle fases in het uitgeeftraject.
Vraag een offerte aan

 

Meer blogs en tips lezen?

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen

Vergroot je expertstatus: geef een boek uit!

Heb je veel ervaring en kennis binnen je vakgebied? Wil je jouw expertstatus vergroten en vertrouwen opbouwen? Dan is het uitgeven van een boek een goed idee. Een boek vergroot namelijk je...
> Verder lezen

Het thema van je boek bepalen

Waarom het belangrijk is om het thema van je boek goed te kennen Als auteur krijg je misschien weleens de vraag: wat is het thema van je boek? Niet elke auteur heeft daar, gek genoeg, gelijk een...
> Verder lezen