Om tafel met een uitgever? Vergeet deze vijf vragen niet te stellen

Het is je gelukt: je hebt een uitgeverij nieuwsgierig gemaakt en je mag op gesprek komen. Spannend! Een goede voorbereiding is van belang. Vaak doen auteurs dat door te bedenken wat de uitgeverij graag wil horen. Maar uh… wat wil jij eigenlijk weten van die uitgeverij? In dit blog delen we vijf onmisbare gespreksonderwerpen tussen jou en de uitgeverij.

Om tafel met een uitgever

Liever de regie in eigen hand houden? Geef dan zelf je boek uit! Bij BoekenGilde helpen we je graag; van redactie tot verkoop en distributie.Vraag een vrijblijvende offerte aan en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Vraag hier een offerte aan

Vraag #1: op welke manier ondersteunen jullie mij qua marketing?

Veel auteurs denken dat als ze eenmaal een uitgeverij hebben gevonden, deze de volledige promotie c.q. marketing voor hen uit handen neemt. Helaas… dat doet geen enkele uitgeverij! Jij zult zelf actief je doelgroep(en) moeten benaderen, de media te woord moeten staan, lezingen moeten geven et cetera. Het contact met de lezer blijft jouw verantwoordelijkheid. Vraag daarom wat de uitgeverij daarin voor jou kan betekenen. Hebben ze bijvoorbeeld mooie contacten met (relevante) media? Sturen ze een magazine naar boekhandelaars? Helpen ze je met het uitwerken van een marketingstrategie? Vraag ook hoelang jouw boek (na lancering) op de agenda van de marketingafdeling staat. Ervaring leert dat dat maar kort is…

Vraag #2: hoeveel exemplaren verkopen debutanten gemiddeld bij jullie?

Een superbelangrijke vraag! Wanneer jouw boek door een uitgeverij wordt uitgegeven, geef je deels de regie uit handen. Soms een groot deel, soms valt dat mee en heb je nog best invloed. Dat gegeven (dat je dus deels je invloed verliest) moet in verhouding staan tot wat je ervoor terugkrijgt. Kom je daadwerkelijk verder qua verkoopcijfers als je je boek via een uitgeverij laat uitgeven? Aanvullend kun je vragen welke drie titels, die zij het afgelopen jaar hebben uitgegeven, het meest succesvol waren. Zoek die titels vervolgens op en kijk wat erover bekend is.

Vraag #3: zijn jullie in staat om mijn boek in de fysieke boekhandel te krijgen? Hoe doen jullie dat?

Veel auteurs gaan ervan uit dat als ze een uitgeverij hebben gevonden, dat hun boek dan ook in alle fysieke boekhandels komt te liggen. Vaak komen ze dan van een koude kermis thuis… Informeer hiernaar en check het in de boekhandel. Kom je inderdaad boeken van die uitgeverij tegen? Overigens hoeft het niet altijd erg te zijn als een uitgeverij er niet toe in staat is. Helemaal niet als jouw doelgroep toch grotendeels online bestelt. Wel is het fijn als je weet waar je aan toe bent.

Vraag #4: bestaat de kans dat ik royalty’s moet terugbetalen?

Nu hoor ik je denken: kan dat? Ja, dat kan. Best zuur als je dat geld al hebt uitgegeven. Informeer hier daarom naar en laat het bij voorkeur vastleggen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Vraag #5: waarom willen jullie mijn boek uitgeven?

Klinkt als een logische vraag, toch? Toch delen we deze vraag bewust met je. Gelijkwaardigheid is ontzettend belangrijk wanneer je in gesprek gaat met een uitgeverij. Neem daarom geen houding aan van wil-je-alsjeblieft-mijn-boek-uitgeven? Er bestaan geen uitgeverijen zonder auteurs, maar wel auteurs zonder uitgeverij. Kortom: volg je gevoel, laat je gesprekspartner jou ook overtuigen waarom ze jouw boek willen uitgeven en probeer écht een samenwerking aan te gaan. Dat is namelijk nodig voor een plezierig en succesvol uitgeeftraject.

Liever de regie in eigen hand houden? Geef dan zelf je boek uit! Bij BoekenGilde helpen we je graag; van redactie tot verkoop en distributie.Vraag een vrijblijvende offerte aan en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Vraag hier een offerte aan