Vraag je een auteur hoeveel boeken hij of zij verwacht te verkopen, dan zijn er twee antwoorden die (te) vaak gegeven worden:
a. ‘Mijn boek wordt een bestseller!’
b. ‘Als ik maar één iemand met mijn boek kan helpen, dan ben ik al tevreden.’
In dit blog lees je waarom je deze antwoorden allebei liever niet meer moet geven én wat er nodig is om een ‘goed’ verkoopdoel te bepalen.
Wil jij meer leren over boekpromotie?
Wij geven hier regelmatig gratis webinars en workshops over.
Tsja, welke auteur droomt er niet van een bestseller? Want het klinkt heerlijk, toch? Toch zegt dit woord tegenwoordig weinig over hoeveel je er dan werkelijk hebt verkocht. Er zijn definities over wat een bestseller dan eigenlijk is. De een zegt dat je bij een boek waarvan er 10.000 exemplaren of meer zijn verkocht, mag spreken over een bestseller. Een ander stelt dat een boek dat in een x-periode het beste heeft verkocht, de bestseller is (van de maand, van de dag… etc.). Vaak is dit dan de verkopende partij die spreekt over een bestseller. Over het algemeen wordt het woord ‘bestseller’ vaak gebruikt bij de marketing en is het een manier om je potentiële lezer te overtuigen je boek ook te kopen (want er gingen hem of haar immers velen voor).
Wij zouden graag een definitie toe willen voegen: een bestseller is een boek dat goed verkoopt binnen de doelgroep van het boek. Hoe groot die doelgroep is werk je vervolgens uit en dat zet je om in een meetbaar doel… zo maak je van een bestseller een concreet doel. Waarom dat belangrijk is, lees je verderop in dit blog.
Wie schrijft er nou een boek voor maar één iemand?! Dat antwoord komt vaak voort uit onzekerheid. Je zit dan waarschijnlijk nog (te) veel in de sfeer van ‘wie wil mijn boek nou lezen?’ en uitspreken hoeveel je zou kunnen verkopen, zou naderhand tot gezichtsverlies kunnen leiden als het in de praktijk tegenvalt. Want ja, die praktijk is weerbarstig. Er is écht veel nodig om je boek in grote aantallen te verkopen. Maar één iemand is wel erg weinig. Het zet in ieder geval niet aan tot groots denken.
Er zijn genoeg theorieën waaraan een goed verkoopdoel moet voldoen. Een van de belangrijkste kenmerken is dat het je niet afschrikt én niet te makkelijk maakt. Stel je een onrealistisch hoog doel, dan weet je vooraf eigenlijk al zeker dat je het niet gaat halen. Die wetenschap zet je niet in beweging. Is je doel te klein, dan heb je het al snel behaald en is alles extra winst.
Een verkoopdoel moet realistisch zijn, je moet niet meer boeken willen verkopen dan je doelgroep groot is bijvoorbeeld. Maar je moet er ook wel een beetje moeite voor doen en voelen dat het niet vanzelf gaat. Want pas dan ga je actief bezig met je boekpromotie, dan kom je in beweging. Voeg aan je doel ook een tijdspad toe. Hoeveel moet je de komende week, maand, kwartaal verkopen? En kun je wat zeggen over de regio of het verkoopkanaal? Hoe concreter je je doel maakt, des te meer je weet wat je kunt doen om je doel te behalen.
Als je je doel niet haalt, dan moet je meer doen om dat doel wél te halen. Zo simpel is het. Natuurlijk kun je ook je doel bijstellen, maar doe dat niet te snel. Focus je op de invloed die je hebt, op de acties die je kunt doen? Zijn ze goed genoeg? Ben je actief genoeg? Heb je meer kennis nodig? En probeer dáár je energie uit te halen. Dan volgen die goede verkoopcijfers (bijna) vanzelf…!