Lees jij de reviews voordat je een boek aanschaft? Koop je een boek eerder wanneer er positieve reviews zijn? Bijna driekwart van de mensen leest eerst de reviews voordat ze overgaan tot een aankoop (Bron: Autoriteit Consument & Markt)
Uit ditzelfde onderzoek blijkt ook dat online reviews steeds vaker worden ingezet als marketinginstrument bij de introductie van een nieuw product. Reden genoeg om ervoor te zorgen dat jij reviews – dus online boek recensies – gaat krijgen om de verkoop van je boek te verhogen!
Boek reviews zijn de online mond-tot-mond reclame van jouw boek. En wist je dat zoekmachines op basis van de reviews beoordelen hoe interessant een product (dus jouw boek) is?
Ook op verkoopplatformen als bol.com bepalen het aantal reviews hoe makkelijk vindbaar het boek is. Hoe meer recensies, hoe beter het boek vindbaar is op algemene relevante termen.
Tja.. dat is makkelijk gezegd, maar hoe krijg je dan meer reviews?
Hieronder deel ik vier tips met je:
Denk voor de lancering van je boek al na hoe jij reviews gaat krijgen.
Bonustip: Laat boekenleggers drukken. Je kunt hierop vragen of de lezer van jouw boek een review achter wil laten. De boekenlegger kan direct met de zending van je boek mee! Dat is ook nog eens een leuk extraatje.
Bonustip: Maak een QR-code aan die direct naar de reviewpagina van je boek gaat. Zo kan de lezer van je boek vanuit de luie stoel gemakkelijk een review achterlaten.
Via Social Media kun je je lezers vragen of ze een review achter willen laten. Zodra jij aangeeft dat een review voor jou belangrijk is, zul je zien dat veel meer van jouw lezers de tijd nemen om er een te schrijven. Maak het persoonlijk in de vorm van een leuk bericht.
Voorbeeld:
Heb je mijn boek gelezen? Ik ben benieuwd wat je er van vindt. Ik zou het daarom erg leuk vinden als je een review achterlaat! Dit kan via onderstaande link:
https://www.boekengilde.nl/boekenshop/eengoedboekverdientmooi/
Bonustip: Ga vloggen! Online video is populair. Een leuke/interessante vlog houdt de aandacht van de kijker vast. Er wordt zomaar één minuut of langer naar gekeken. Dit is ook een mooi moment om je boek nogmaals te promoten!
Schroom niet om te vragen naar een review. De lezers van jouw boek snappen dat je benieuwd bent naar hoe het boek ontvangen wordt.
Hebben mensen in jouw omgeving je boek gelezen? Deze lezers ken je en kun je persoonlijk vragen om een review achter te laten.
Stuur je vaak e-mails? En heb je in je e-mail een automatische handtekening ingesteld? Voeg hier de link in naar de verkooppagina van je boek. Het is een kwestie van één keer instellen en daarna hoef je hier niets meer aan te doen!
Bekijk hieronder een voorbeeld:
Helaas zijn er ook mensen die graag een review schrijven over iets negatiefs. Het boek voldeed niet aan de verwachtingen of de levering was niet goed. Wanneer een product naar wens is, is er vaak geen reden tot het geven van feedback, is dat niet het geval dan hebben mensen de drang dit te melden.
Zorg dat jij, als auteur, reageert op een negatieve reactie wanneer deze op bijvoorbeeld social media geplaatst wordt. Handel de klacht netjes af. Vaak kun je een negatieve review ombuigen in iets positiefs door de manier waarop je dit afhandelt. Stuur desnoods een nieuw boek op of vraag de lezer waarom het boek niet naar wens is en dat zijn/haar feedback meer dan welkom is voor een eventuele herdruk.
Het idee is misschien aantrekkelijk: zelf een review schrijven. Maar doe dit nooit! Jouw lezers kunnen goed zien welke reviews nep zijn en dit is funest voor de betrouwbaarheid voor jou als auteur.
Heb je een leuke recensie/review van iemand ontvangen die niet in staat is deze zelf te plaatsen? Plaats deze dan zelf (of laat deze plaatsen) op je verkooppagina! Let op: niet als review, maar als onderdeel van de productinformatie. Deze kun je dan ook delen op social
media.
Veel succes met het verkrijgen van boek recensies!
Heb jij aanvullingen op dit blog en/of persoonlijke successen? Deel ze met ons via info@boekengilde.nl!