Vergroot je expertstatus: geef een boek uit!

Heb je veel ervaring en kennis binnen je vakgebied? Wil je jouw expertstatus vergroten en vertrouwen opbouwen? Dan is het uitgeven van een boek een goed idee. Een boek vergroot namelijk je zichtbaarheid en het is dé ideale manier om jouw expertstatus te verhogen.

In dit blog lees je meer over:

  • Een boek als marketinginstrument;
  • Het vergroten van je expertstatus;
  • Onderscheidend vermogen;
  • Het helpen van jouw klanten;
  • Ontwikkelen van een verdienmodel;
  • Bijkomende voordelen.

Is het jouw grote droom om een eigen boek te schrijven en uit te geven? Dan helpen wij jou graag om die droom te verwezenlijken. Vraag ons gratis e-book aan met acht heldere stappen die jou verder helpen.
Download het whitepaper 'In 8 stappen je eigen boek uitgeven'
 

Het belang van een goed onderwerp

Wanneer je besluit zelf een boek uit te gaan geven is het belangrijk om een onderwerp te kiezen dat niet alleen relevant is voor jouw doelgroep maar juist goed past bij jouw expertise. Zo zorg je ervoor dat het onderwerp jouw passie maar ook de behoefte van jouw doelgroep weerspiegelt. Op deze manier blijf je bij jezelf en zul je zien dat dit boek jouw expertstatus gaat versterken!

Een boek als marketinginstrument

Naast het uitgeven van een boek omdat je het leuk vindt of omdat je gek bent op schrijven, kun je ook een boek uitgeven als onderdeel van je marketingstrategie. Een boek dat je inzet bij de marketing van je bedrijf.

Denk hierbij aan een boek over jouw succesvolle beleggingstechnieken, een boek waarin je jouw cursus omschrijft, waarin je jouw tekenlessen stap voor stap toelicht, een boek over hoe je zinvol leert communiceren en ga zo maar door. Jouw ideeën en kennis verdienen het om vereeuwigd te worden in een boek.

Hier komt het ‘halo-effect’ om de hoek kijken. Bij dit verschijnsel krijgt men de neiging om een persoon, product of boek positief te beoordelen, gebaseerd op één positief aspect. Is de eerste indruk positief? Dan wekt dat de suggestie dat andere positieve kwaliteiten ook aanwezig zullen zijn.

Tip: jij versterkt jouw expertstatus alleen wanneer je een kwalitatief goed boek de markt op brengt. Het belang van professionele redactie, vormgeving en drukwerk is groot. Profiteer dus van het hierboven beschreven ‘halo-effect’!
Wij
bespreken graag met je hoe een goed geredigeerd, professioneel opgemaakt en kwalitatief goed gedrukt boek jouw expertstatus kan vergroten.

Het vergroten van je expertstatus

Zoals we hierboven al noemden kun je met jouw boek je expertstatus vergroten. Misschien denk je nu: wie ziet mij nou als expert? Realiseer je dan dat jij je jarenlang hebt verdiept in jouw vakgebied en je daarmee in de meeste gevallen véél meer weet dan een ander. Door jouw kennis op papier te zetten, kun je ongetwijfeld veel mensen helpen. Zorg ervoor dat je niet teveel vakjargon gebruikt, maar juist de kracht haalt uit het eenvoudig verwoorden van jouw kennis.

vergroot je expertstatus

Onderscheidend vermogen

In dit tijdperk is het belangrijk om je te blijven onderscheiden van je concurrentie. Via social media proberen ondernemers hun klanten te bereiken. Informatie overload zorgt ervoor dat mensen steeds minder opnemen. Door jouw visie, content of unieke kennis te bundelen in een boek kun je je onderscheiden ten opzichte van jouw concurrente. Een duurzame keuze: jouw boek blijft voor altijd bestaan terwijl andere communicatiemiddelen vergankelijk zijn. Iedereen kan content maken maar een boek schrijven én uitgeven… dat is een heel andere niveau!

Het helpen van jouw klanten en specifieke problemen oplossen

Naast het uitbrengen van een boek als ‘marketinginstrument’ voor jezelf en je bedrijf help je hiermee ook jouw volgers en/of klanten. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om in jouw boek dieper in te gaan op jouw cursus, dat wat ze tijdens therapie hebben geleerd of je voegt uitgeschreven oefeningen toe waarmee ze thuis aan de slag kunnen. Je kunt ook waardevolle inzichten en ervaringsverhalen delen of voorbeelden uit de praktijk verder uitschrijven.

Daarnaast kun jij met jouw boek specifieke problemen oplossen voor mensen in jouw doelgroep. Zolang jij jouw doelgroep helder in kaart hebt en weet waar zij tegenaan lopen, kun jij als expert helpen bij bepaalde twijfels, onzekerheden of problemen.

Tip: zorg er dus voor dat je waarde biedt! Jouw lezer moet het nut inzien van het lezen van je boek.

Ontwikkelen van een verdienmodel

Ook kun je jouw boek gebruiken als basis voor een nieuw verdienmodel. Doordat je gaat uitgeven in eigen beheer, verdien je natuurlijk per verkocht exemplaar. Maar je kunt jouw boek ook zien als middel om nog extra geld te verdienen. Hieronder een aantal suggesties.

Online training:

Ontwikkel een online training waarbij je het boek inzet als verplichte literatuur. Op deze manier verkoop je bij iedere training ook een boek.

Tip: verkoop je een online training? Verwerk de verkoopprijs van je boek in het trainingstarief. Zo kun je het boek ‘gratis’ weggeven.

Tip: denk van tevoren alvast na over het formaat van je boek. Wordt het te groot? Dan past het straks niet meer door de brievenbus en moet je het versturen als pakketpost.

Webinar, video of Q&A:

Mensen nieuwsgierig maken naar jouw boek? Geef online webinars waarin je per webinar een verschillend onderwerp behandelt. Iets laagdrempeliger zijn misschien video’s die je plaatst op je social media kanalen. Het webinar of de video kun je afsluiten met de informatie over je boek en een link naar de verkooppagina. Daarnaast zie je ook vaak dat influencers Q&A’s organiseren. Jouw volgers sturen vragen in en jij beantwoordt ze.

Tip: geef aan het einde van het webinar, video of Q&A een kortingscode!

Spreken op events:

Sprekersbureaus zijn continu op zoek naar mensen met een goed verhaal of bepaalde kennis waarmee ze anderen kunnen motiveren en inspireren. Je hebt al een streepje voor wanneer je een eigen boek uitgegeven hebt. Sprekersbureaus vragen namelijk vaak om een boek, interview of podcast. Op het podium kun jij opnieuw je kennis delen én jezelf profileren. Iets dat ongetwijfeld de boekverkoop weer ten goede komt! 😊

Bijkomende voordelen van een boek uitgeven:

Een boek schrijf je niet zo één-twee-drie. Je moet investeren in tijd, geld en energie. Maar wanneer je het boek eenmaal uitgegeven hebt, levert het je veel op:

  • Gestructureerde bundeling van jouw kennis;
  • Het vergroot jouw expertstatus;
  • Onderscheidend vermogen t.o.v. jouw concurrentie;
  • Biedt kansen in overige verdienmodellen;
  • Je verdient per verkocht exemplaar;
  • Duurzaamheid: jouw gepubliceerde boek vergaat niet. Andere communicatiemiddelen zijn vergankelijk.
  • Levert je content op voor de marketing.

Wil jij een boek uitgeven om je expertstatus te vergroten? Neem dan gerust contact met ons op. Wij denken graag met je mee!

Ga jij een boek schrijven en wil je het uitgeven in eigen beheer?

 

Meer blogs en tips lezen?

van influencer naar auteur: do's and don't

Hey daar, influencer en aspirant-schrijver! Wil jij je horizon verbreden en een boek schrijven? Misschien over jouw dienst, een geweldig idee of een goed verhaal. Een groot voordeel heb je al: een...
> Verder lezen

Wanneer mag je jezelf auteur noemen?

Veel auteurs durven zichzelf, ondanks dat ze een of meerdere boeken hebben geschreven, vaak nog geen auteur te noemen. Er blijken een aantal overtuigingen te zijn die daar de oorzaak van zijn. Welke...
> Verder lezen

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen