Vergroot je expertstatus: geef een boek uit!

Heb je veel ervaring en kennis binnen je vakgebied? Wil je jouw expertstatus vergroten en vertrouwen opbouwen? Dan is het uitgeven van een boek een goed idee. Een boek vergroot namelijk je zichtbaarheid en het is dé ideale manier om jouw expertstatus te verhogen.

In dit blog lees je meer over:

  • Een boek als marketinginstrument;
  • Het vergroten van je expertstatus;
  • Het helpen van jouw klanten;
  • Ontwikkelen van een verdienmodel;
  • Bijkomende voordelen.

Is het jouw grote droom om een eigen boek te schrijven en uit te geven? Dan helpen wij jou graag om die droom te verwezenlijken. Vraag ons gratis e-book aan met acht heldere stappen die jou verder helpen.
Download het e-book 'In 8 stappen je eigen boek uitgeven'
 

Een boek als marketinginstrument

Naast het uitgeven van een boek omdat je het leuk vindt of omdat je gek bent op schrijven, kun je ook een boek uitgeven als onderdeel van je marketingstrategie. Een boek dat je inzet bij de marketing van je bedrijf.

Denk hierbij aan een boek waarin je jouw cursus omschrijft, waarin je jouw tekenlessen stap voor stap toelicht, een boek over het verzorgen van je moestuin en ga zo maar door. Er zijn genoeg ideeën!

Het vergroten van je expertstatus

Zoals we hierboven al noemden kun je met jouw boek je expertstatus vergroten. Misschien denk je nu: wie ziet mij nou als expert? Realiseer je dan dat jij je jarenlang hebt verdiept in jouw vakgebied en je daarmee in de meeste gevallen véél meer weet dan een ander. Door jouw kennis op papier te zetten, kun je ongetwijfeld veel mensen helpen. Zorg ervoor dat je niet teveel vakjargon gebruikt, maar juist de kracht haalt uit het eenvoudig verwoorden van jouw kennis.

vergroot je expertstatus

Het helpen van jouw klanten

Naast het uitbrengen van een boek als ‘marketinginstrument’ voor jezelf en je bedrijf help je hiermee ook jouw volgers en/of klanten. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om in jouw boek dieper in te gaan op jouw cursus, dat wat ze tijdens therapie hebben geleerd of je voegt uitgeschreven oefeningen toe waarmee ze thuis aan de slag kunnen. Je kunt ook waardevolle inzichten en ervaringsverhalen delen of voorbeelden uit de praktijk verder uitschrijven.

Tip: zorg ervoor dat je waarde biedt! Jouw lezer moet het nut inzien van het lezen van je boek.

Ontwikkelen van een verdienmodel

Ook kun je jouw boek gebruiken als basis voor een nieuw verdienmodel. Doordat je gaat uitgeven in eigen beheer, verdien je natuurlijk per verkocht exemplaar. Maar je kunt jouw boek ook zien als middel om nog extra geld te verdienen. Hieronder een aantal suggesties.

Online training:

Ontwikkel een online training waarbij je het boek inzet als verplichte literatuur. Op deze manier verkoop je bij iedere training ook een boek.

Tip: verkoop je een online training? Verwerk de verkoopprijs van je boek in het trainingstarief. Zo kun je het boek ‘gratis’ weggeven.

Webinar en/of video:

Mensen nieuwsgierig maken naar jouw boek? Geef online webinars waarin je per webinar een verschillend onderwerp behandelt. Iets laagdrempeliger zijn misschien video’s die je plaatst op je social media kanalen. Het webinar of de video kun je afsluiten met de informatie over je boek en een link naar de verkooppagina.

Tip: geef aan het einde van het webinar of video een kortingscode!

Spreken op events:

Sprekersbureaus zijn continu op zoek naar mensen met een goed verhaal of bepaalde kennis waarmee ze anderen kunnen motiveren en inspireren. Je hebt al een streepje voor wanneer je een eigen boek uitgegeven hebt. Sprekersbureaus vragen namelijk vaak om een boek, interview of podcast. Op het podium kun jij opnieuw je kennis delen én jezelf profileren. Iets dat ongetwijfeld de boekverkoop weer ten goede komt! 😊

Bijkomende voordelen van een boek uitgeven:

Een boek schrijf je niet zo één-twee-drie. Je moet investeren in tijd, geld en energie. Maar wanneer je het boek eenmaal uitgegeven hebt, levert het je veel op:

  • Gestructureerde bundeling van jouw kennis;
  • Het vergroot jouw expertstatus;
  • Biedt kansen in overige verdienmodellen;
  • Je verdient per verkocht exemplaar;
  • Levert je content op voor de marketing.

Wil jij een boek uitgeven om je expertstatus te vergroten? Neem dan gerust contact met ons op. Wij denken graag met je mee!

Ga jij een boek schrijven en wil je het uitgeven in eigen beheer?

 

In categorie: Uitgeven, Marketing

Meer blogs en tips lezen?

Kosten boek uitgeven in eigen beheer

Je ziet het bij ons vaker voorbij komen, selfpublishing is hot! Steeds meer (gevestigde) auteurs kiezen ervoor om hun boek uit te geven in eigen beheer. Je hebt dan de volledige controle over het...
Verder lezen

De titel van mijn boek bestaat al. Wat nu?

Je hebt al jarenlang een titel voor je boek in je hoofd. Of je krijgt zojuist een geniale ingeving voor je boektitel. Maar dan zie je dat je niet de enige bent met dit idee. Wat nu? Ga je op zoek...
Verder lezen

Wat gebeurt er nadat ik mijn manuscript heb opgestuurd naar de redacteur?

Is jouw manuscript inhoudelijk gereed? Dan ben je klaar voor de redactie en/of correctiefase. Hoe gaat dat in zijn werk? Hoe moet je je manuscript aanleveren? En hoe verwerk je de correcties? In dit...
Verder lezen