Waarom het soms handig is om twee versies van je ‘achterflaptekst’ te schrijven
Het schrijven van de achterflaptekst is voor veel auteurs een worsteling. Niet alleen is het lastig om de kern van het verhaal te gieten in een commerciële tekst, ook lopen ze tegen een praktisch feit aan: de achterkant van een boek is eigenlijk veel te klein voor alles wat ze willen vertellen! In dit blog leggen we je uit waarom het handig is om twee versies van je achterflaptekst te schrijven.
Wil jij uitleg over hoe je een achterflaptekst schrijft? Dan heb je geluk! Het is namelijk onderdeel van de Workshop Selfpublishing. Voor de eerstvolgende workshop zijn nog plekken beschikbaar!
Uit hoeveel woorden bestaat een gemiddelde achterflaptekst?
Dat is een goede vraag en afhankelijk van je doelgroep en het type boek. Schrijf je een kinderboek, dan is de tekst vaak kort en krachtig. Met een paar zinnen vertel je waar het boek over gaat. De vormgeving doet dan meestal de rest.
Schrijf je een boek voor volwassenen, dan heb je vaak wat meer ruimte nodig. Over het algemeen bestaat uit een achterflaptekst, ook wel ‘blurb’ genoemd, uit 150 tot 250 woorden. Het belangrijkste is: zet er alleen verkoopargumenten in. Je moet je doelgroep daarom goed kennen, zodat je weet wat iemand overtuigt om jouw boek te gaan kopen. Is het de sfeer? Is het de lezersbelofte? Is het omdat jij het boek hebt geschreven? Of trekt een dijk van een review diegene over de streep?
Als auteur weet jij daar waarschijnlijk het antwoord op. Meestal is het een combinatie.
Waarom zou je twee versies van je ‘achterflaptekst’ schrijven?
Soms wil je graag meer vertellen dan je op je achterflaptekst kwijt kunt. Bijvoorbeeld reviews: je hebt een paar mooie gekregen, maar je hebt maar ruimte voor één. Of een kleine passage uit je boek, die zo mooi is dat je denkt dat je daarmee de lezer kunt overtuigen. Een beschrijving over jezelf als auteur: op de achterkant van je boek paste die niet, maar het liefst had je die wel toegevoegd.
Op je boek vermeld je dan de kortste versie. Die genoeg woorden bevat om je lezer te overtuigen, maar niet zo lang is dat het ‘opgepropt’ oogt.
Dan heb je nog een langere versie. Die gebruik je voor je verkoopkanalen. Bijvoorbeeld je eigen webshop, de BoekenGilde Boekenshop, Bol.com, Bruna.nl, AKO.nl, Managementboek.nl et cetera. Dan nog is het van belang dat je begint met ‘verkoopargumenten’, de kern. Maar je kunt daaronder nog net iets meer vertellen.
Hoe kom je aan reviews als je boek nog niet uitgegeven is?
Ha, dat is een goede én veelgestelde vraag! Daar zijn meerdere manieren voor. Je kunt allereerst je proeflezers vragen om een reactie. Hoe hebben zij het lezen van je boek ervaren? Die vraag kun je ook stellen aan je redacteur en/of corrector. Deze professionals voelen zich onderdeel van jouw boek en willen hier vaak wel aan meewerken.
Heb je een bepaald persoon in gedachten, een BN’er bijvoorbeeld, neem dan vóór publicatie contact met diegene op. Wil hij/zij meewerken en zo ja, hoe wil die persoon je boek ontvangen? Dat kan in een pdf, maar ook in print in een mapje. Er zijn vaak meerdere wegen die naar Rome leiden. Vragen staat vrij en de reacties vaak verrassend positief. Tip: vertel erbij wat je met je boek wilt overbrengen en bereiken. Soms helpt dat! 😉
Warme groet,
Sanne
Wil jij uitleg over hoe je een achterflaptekst schrijft? Dan heb je geluk! Het is namelijk onderdeel van de Workshop Selfpublishing. Voor de eerstvolgende workshop zijn nog plekken beschikbaar!