Wanneer je een ISBN aanvraagt, is het sinds kort verplicht om een thema code toe te voegen. Met een thema code kun je jouw titel heel specifiek indelen: op verschillende categorieën, tijdsperiodes en locaties. Op deze manier wordt jouw boek beter vindbaar in de wirwar van online webshops. In Nederland zijn we gewend om een NUR-code te gebruiken. Die codering blijft ook nog nodig, ‘thema’ is simpelweg de internationale variant hierop.
Een thema code is opgedeeld in twee onderdelen: een thema subject code, oftewel een thema hoofdonderwerp en een thema subject code, ook wel een thema categorie genoemd.
In dit blog vertellen we je alles over de thema code:
Jouw boek online verkopen? Dan heb je een ISBN nodig. In de ISBN aanvraag kun je gelijk jouw thema code toevoegen. Bij BoekenGilde vraag je een ISBN aan voor € 49,95.
Een thema subject code is een code waarmee webshops jouw boek beter kunnen indelen en daarmee beter vindbaar maken. De code wordt geregistreerd bij het aanvragen van een ISBN. Wanneer je geen thema en/of NUR code zou opgeven, wordt je boek alleen vindbaar wanneer mensen zoeken op de titel van je boek. Door coderingen toe te voegen, wordt je boek automatisch ook vindbaar onder zoektermen die gerelateerd zijn aan deze code. In webshops krijgt een potentiële koper op basis van de zoekterm, suggesties om de zoekterm uit te breiden of juist te verfijnen. Achter de schermen klikt de klant hiermee door de achterliggende thema-codes.
De thema subject code, oftewel thema hoofdonderwerp, is de eerste letter van de codering.
Let op: je kunt maar één hoofdcode toevoegen. Het is dus niet mogelijk om bijvoorbeeld én code ‘H’ én code ‘Y’ toe te kennen aan je boek.
Een thema qualifier code is een verfijning van de thema subject code. Hiermee kun je jouw boek plaatsen in verschillende categorieën, tijdzones, locaties et cetera. De mogelijkheden zijn oneindig, je kunt namelijk kiezen uit 3016 plaats-, 278 taal-, 211 periode-, 369 educatief doel-, 126 interesse- en 174 stijl-qualifiers. Je kunt meerdere qualifiers toevoegen aan de hoofdcode en dus meerdere codes koppelen aan jouw boek. Echter het koppelen van té veel codes maakt verwarrend. Kies dus minimaal 1 tot ongeveer 5 codes.
Stel:
Je hebt een historische roman geschreven. Dan kun je de volgende code opgeven:
Thema subject code: F (fictie)
Thema qualifier code: FRH (historische romantiek), FJH (historische avonturenroman)
Heb je een autobiografie geschreven over een bekende sporter?
Thema subject code: D (biografie, literatuur en literatuurstudies)
Thema qualifier code: DNBS1 (autobiografie: sport)
Zoals we eerder al beschreven, is ‘thema’ een relatief nieuw internationaal classificeringsysteem voor boeken. De online boekverkoop is de laatste jaren enorm gegroeid. Zo ontstond er behoefte aan een internationaal systeem. Voor de potentiële online koper wordt jouw boek vindbaar onder alle zoekwoorden die gerelateerd zijn aan deze thema code. Wanneer een boek vervolgens te koop aangeboden wordt, onder vermelding van het ISBN, kan de online webshop jouw boek eenvoudig toevoegen in de juiste productcategorie.
Het bepalen van de thema code is iets wat je zelf kunt doen via:
https://ns.editeur.org/thema/nl/
Klik hier voor een uitleg over het uitzoeken van een themacode.
Allereerst bepaal je dus de hoofdcategorie. Dit is een van de letters A t/m Y. Vervolgens koppel je aan de hoofdcode een subcode (de qualifier). Let op: in de ISBN aanvraag kunnen wij maar één themacode kwijt. Kies dus de meest relevante. Mocht je jouw boek willen verkopen via Bol.com en/of het Centraal Boekhuis, dan kunnen we naderhand nog meer codes toevoegen. Neem in dat geval gerust contact met ons op.
Ook benieuwd hoe je de juiste NUR code bepaalt? Klik dan door naar ons blog ‘Hoe vind ik de juiste NUR code voor mijn boek?’
Jouw boek online verkopen? Dan heb je een ISBN nodig. In de ISBN aanvraag kun je gelijk jouw thema code toevoegen. Bij BoekenGilde vraag je een ISBN aan voor € 49,95.