Als auteur krijg je misschien weleens de vraag: wat is het thema van je boek? Niet elke auteur heeft daar, gek genoeg, gelijk een antwoord op. In dit blog leggen we je uit wat er bedoeld wordt met het thema van een boek, we geven wat voorbeelden en vertellen je waarom het belangrijk is om te weten wat het thema van je boek is.
Wil jij een indruk krijgen van de tekstuele kwaliteit van jouw manuscript? Vraag dan een Quick Scan aan voor € 25,00 en krijg feedback op circa 1.000 woorden.
Het thema van je boek is het hoofdonderwerp dat als het ware door je hele verhaal heen loopt. Het is waar alles in je boek om draait. Sommige boeken hebben meerdere thema’s die met elkaar verweven zijn of in het verlengde van elkaar liggen.
In de meeste gevallen is het thema je uitgangspunt geweest bij het schrijven. Dáár wilde je het immers over hebben. Soms loopt het schrijfproces anders. Heb je in grove lijnen wel een idee waarover je wilt schrijven, maar ontvouwt het werkelijke verhaal zich tijdens het schrijven zelf (vaak als resultaat van creatief schrijven). Auteurs geven weleens aan dat bepaalde personages tijdens het schrijven een eigen leven gaan leiden. Dat het verhaal een andere richting op gaat dan ze aanvankelijk hadden gedacht. Dat kan invloed hebben op de thematiek van je boek. Als je voor jezelf niet helder krijgt wat het thema van je boek is, vraag dan eens aan een (proef)lezer om te beschrijven waar jouw boek in diens beleving over ging. Het antwoord kan verrassend zijn. Sommige lezers halen er andere dingen uit dan jij van tevoren had bedacht.
Welke thema’s er zoal zijn, daar is geen compleet antwoord op te geven. Je kunt het zo gek niet bedenken en er worden wel boeken over geschreven. Een aantal voorbeelden van thema’s: liefde, gelijkwaardigheid, religie, gezondheid, culturen, ouderdom, kinderwens, vrouwenrechten, familiesystemen, marketing, management, klimaatproblematiek, psychologie, specifieke werkvelden, pesten, mantelzorg, spiritualiteit, financiën, oorlog… et cetera. Je merkt al: er zijn oneindig veel thema’s om over te schrijven. En vaak schrijf je in één boek over meerdere thema’s (denk aan liefde + kinderwens, gezondheid + ouderdom + mantelzorg).
In de marketingfase ga je een en ander over je boek delen. Door het thema/de thema’s van je boek goed te kennen, kun je makkelijker je doelgroep inhoudelijk boeien. Je gaat dan van “koop mijn boek hier” naar het delen van informatie die aansluit op het interessegebied van je doelgroep. Daarvoor moet je eerst goed weten hoe je doelgroep denkt, welke behoefte er heerst, wat het kennisniveau is et cetera. Pas dan ben jij in staat om daarop aansluiting te zoeken. Vanuit de inhoud, vanuit het thema. Zo hou je de marketing bovendien een stuk langer vol!
Wil jij een indruk krijgen van de tekstuele kwaliteit van jouw manuscript? Vraag dan een Quick Scan aan voor € 25,00 en krijg feedback op circa 1.000 woorden.