NU is het juiste moment!

Het is 2020! Een nieuw jaar! Heeft iemand jou al gevraagd wat je goede voornemens zijn? Eigenlijk is het een gekke vraag. Want waarom zou je iets wat je graag wil, pas in het volgende jaar doen? Waar wacht je dan op?

Mij komt zo’n voornemen soms wel goed uit. Zo heb ik me de hele decembermaand voorgehouden: vanaf januari (ja, wel in het jaar 2020) ga ik gezonder eten. (Op dat moment dus nog niet, dus kom maar doorrr met die chocoladeletters, pepernoten, kerstkransjes, tulband, toastjes, oliebollen en drankjes…!) Dat goede voornemen gaf me dus vooral een excuus op het moment dat ik het tegenovergestelde deed.

blog-2020-800px

Uitstellen tot… Sint-Juttemis?

Uitstelgedrag: ik zie het ook bij veel auteurs. In het schrijfproces, wanneer het manuscript definitief gemaakt moet worden, wanneer er een “go” gegeven moet worden naar de drukker en – heel vaak – in de marketingfase. Er kunnen vele oorzaken achter schuilen. Vaak weet je zelf, diep vanbinnen, wel wat jou ertoe zet om bepaalde taken en beslissingen voor je uit te schuiven.

Hoe gooi je dit om? Hoe zorg je ervoor dat je in 2020 een stap verder komt met het schrijven, uitgeven en/of succesvol maken van je boek? In dit blog help ik je in drie stappen op weg!

Stap 1: Verander je denkwijze

Van moeten naar willen. Klinkt heel simpel, maar in de praktijk valt er voor mensen die – gevoelsmatig - veel moeten een heleboel te winnen op dit vlak.
Want MOET jij elke dag schrijven van jezelf? MOET jij alles zelf doen qua promotie? MOET jij alle boekhandelaren zelf bezoeken? MOET jij binnen een half jaar vijfhonderd boeken hebben verkocht?
Nu ik dit alleen nog maar opschrijf voel ik al weerstand. Al dat MOETEN dat wij van onszelf MOETEN.
Dat is pas een mooi voornemen: meer dingen doen die je WIL. Maak eens een lijstje wat jij rondom je boek WIL.

Dat is pas een mooi voornemen: meer dingen doen die je WIL.

Stap 2: Zet dat willen om in taken

Want als je je boek af WIL schrijven, dan wil je daar tijd voor reserveren. En als je wil dat je boek goed verkocht gaat worden, dan wil je daar marketingacties voor bedenken en uitvoeren. Wil je zelf als auteur meer naar voren stappen, dan wil je je wellicht ontwikkelen op het gebied van vloggen of bloggen. Daar wil je tijd en geld voor vrijmaken. En als je wil dat je boek in de boekhandel ligt, dan wil je onderzoeken wat daarvoor nodig is en ook daar wil je tijd in steken.

Voelt goed toch, al dat willen?! Het zet je gelijk in beweging!

Stap 3: Gebruik de ‘Pomodorotechniek’

pomodorotechniekJe hebt nu een idee van wat je wil doen rondom je boek. Hoe ga je nu optimaal gebruik maken van je tijd? Een mooie en simpele methode is de Pomodorotechniek. Deze techniek dankt zijn naam aan een kookwekker in de vorm van een tomaat. Bij deze techniek werk je 25 minuten onafgebroken aan je taak en vervolgens heb je 5 minuten pauze. Dit herhaal je gedurende de tijd die je hebt geblokt om aan de taak te werken. Zit je volop in je taak, onderbreek deze dan toch zodra de 25 minuten om zijn. De 5 minuten pauze die volgen zullen je een boost geven om daarna weer verder te gaan.

Wij staan voor je klaar!

Namens BoekenGilde wensen we je een gelukkig en liefdevol 2020! Ook dit jaar helpen we je graag bij het bereiken van je schrijf- en uitgeefdoelen. Onze webinarkalender staat alweer vol met webinars, waarin wij – gratis en voor niks – onze kennis en ervaring met je delen. Omdat marketing voor veel auteurs een lastig onderdeel is, hebben wij de onderwerpen op dat gebied uitgebreid.

Warme groet,

Sanne