Bij het uitgeven van een boek komt er, hoe dan ook, een moment dat anderen zich met jouw boek gaan bemoeien. En dat is ook nodig, want in je eentje een boek uitgeven én succesvol maken is nog niemand gelukt. Die feedback heb je dus gewoonweg nodig! Maar toch kan het soms best lastig zijn. Hoe bereid je jezelf voor op het ontvangen van feedback? Hoe zorg je ervoor dat feedback niet voelt als kritiek? Dat lees je in dit blog.
In dit blog helpen we je om in vier stappen om te gaan met feedback op je boek. Zodat jij jezelf klaarstoomt voor het uitgeefproces.
Is het jouw grote droom om een eigen boek te schrijven en uit te geven? Dan helpen wij jou om die droom te verwezenlijken. Vraag ons gratis e-book aan met acht heldere stappen die jou verder helpen.
Als je weet dat feedback noodzakelijk is om van je manuscript een goed, professioneel en verkoopbaar boek te maken, dan is het makkelijker te accepteren dat het erbij hoort. Het is gewoonweg onderdeel van het proces. Heb je feedback ontvangen waar jij je niet fijn bij voelt? Herhaal dit dan als een mantra in je hoofd: het hoort erbij, het hoort erbij. 😊
Overigens is het cruciaal dat de mensen met wie je samenwerkt een helder beeld hebben van jouw doel. Zodat zij met de juiste blik naar je boek kijken. Vertel vooraf onder andere wat je met je boek wilt uitstralen en bereiken én voor wie het boek bedoeld is.
Voelt feedback als kritiek? Dan kan dat wat zeggen over jezelf. Maar ook over de persoon die feedback geeft. Ga de samenwerking aan met mensen waarvan je weet dat ze eerlijk zijn op een positieve, opbouwende manier. Van afkraken en negativiteit wordt niemand blij!
Als ontvanger van feedback hoef je niet direct te reageren als je feedback hebt ontvangen. Laat het even bezinken en bepaal vervolgens wat je van de feedback vindt en of je er iets mee gaat doen.
Niet alle feedback is per definitie “waar”.
Althans, als je het ermee eens bent. Als je uitgeeft in eigen beheer, zul je zelf moeten zorgen voor een kwaliteitsslag. Dat is nodig om een goed boek te maken. In het uitgeefproces kunnen beslissingen niet altijd worden gebaseerd op wat jij mooi vindt en wat jou aanspreekt. Het gaat om je lezer! Een professionele kijk kan jou helpen de lezer zo goed mogelijk aan te spreken.