In gesprek met Peter Hendriks
“Je bent niet klaar als je boek gepubliceerd is. Dan ben je pas op de helft.”
In gesprek met Peter Hendriks, directeur van BoekenGilde
Uit onderzoek van de leesmonitor (Boekenvak - 2020) blijkt dat boeken waarvan er relatief weinig worden verkocht met name online worden verkocht en bestsellers in de fysieke boekwinkel. Hoe kijk jij daar tegenaan?
Dat klopt inderdaad. Op dit moment kopen boekhandelaren met name titels in die door de grotere uitgeverijen in Nederland worden uitgegeven. Er zit weinig variatie in het aanbod per winkel. En daarmee beïnvloeden deze grote uitgeverijen wat wij als lezer tot ons nemen. Dat besef is best heftig, aangezien dat wat wij lezen ook onze denkwijze beïnvloedt.
Hoe speelt BoekenGilde daarop in?
Wij proberen het bereik van die onbekende schrijver met name online zo groot mogelijk te maken. In de boekenbranche staat of valt alles met marketing. Zonder marketing geen verkoop, zo simpel is het gewoon. Door het voor de auteur zo makkelijk mogelijk te maken om zich online te profileren en te verkopen, hopen we een steentje bij te dragen aan het succes. We zien dan ook dat steeds meer titels het goed doen.
Laten jullie daarmee de boekhandelaren helemaal los?
Nee, integendeel. Want onderdeel van de uitgeefdroom van auteurs is dat het boek in de boekhandel ligt. Dus doen we extra ons best om het voor boekhandelaren aantrekkelijk te maken om ook zelf uitgegeven titels in het aanbod op te nemen, onder andere door elk kwartaal een magazine uit te geven voor 1.400 boekhandelaren in Nederland. Boekhandelaren letten daarbij onder andere op de bekendheid van de auteur, op wat jij als auteur c.q. uitgever doet om het boek te promoten en of het thema aansluit bij hun klantenkring. En uiteindelijk staat natuurlijk de kwaliteit centraal.
Wat bedoel je met kwaliteit?
Boeken worden al jarenlang gelezen. En dan met name de boeken die via een uitgeverij worden uitgegeven. En als lezer zijn we daardoor een bepaald niveau gewend. Die kwaliteit zit in de redactie en correctie. Een boek met veel fouten wordt door de markt gewoonweg niet geaccepteerd. De vormgeving moet kloppen, ook commercieel gezien. Het drukwerk moet in orde zijn. En als auteur moet je ook de marketing betrekken bij het proces. Je bent niet klaar als je boek gepubliceerd is. Dan ben je pas op de helft.
Je noemt weer die marketing. Dat is wel heel belangrijk of niet?
Ja, absoluut. We worden tegenwoordig overladen met informatie, met name online. En als consument hebben we een filter: wat laten we aan ons voorbijgaan en wat vinden we de moeite waard om nader te bekijken? Het is zo belangrijk om je doelgroep goed te kennen, om te weten welke taal hij of zij spreekt en daarop in te spelen. Dat is een kwestie van volhouden, hulp inroepen en focussen op de invloed die je hebt. Het resultaat volgt dan vanzelf. Frank Krake, een zeer succesvol selfpublisher, zei het zo mooi tijdens ons Selfpublishing Event in 2019: een uitgeverij investeert tijd, kennis, energie en geld in je boek. Doe jij dat ook?
Nieuw bij BoekenGilde: je eigen website en verkoopdashboard in één!
De ultieme mogelijkheid om je als selfpublisher professioneel te presenteren.