Een goed boek schrijven is zo eenvoudig nog niet. Een succesvol auteur worden evenmin. Toch zijn er een aantal manieren waarop jij succesvol(ler) kunt worden als auteur. Want gelukkig ben jij niet de enige die jouw boek tot een succes maakt. Je hoeft het niet alleen te doen. Tijdens het uitgeven van een boek in eigen beheer schakel je namelijk een netwerk in van professionals die jou helpen om alles uit je boek te halen. Ook kun je na de lancering je eigen netwerk voor je laten werken. Benieuwd hoe? Lees dan mee in dit blog waarin we je op weg helpen.
Is het jouw grote droom om een eigen boek te schrijven en uit te geven? Dan helpen wij jou om die droom te verwezenlijken. Vraag ons gratis e-book aan met acht heldere stappen die jou verder helpen.
Vraag je in het beginsel af waarom jij dit boek wilt uitbrengen. Is dit omdat jouw talent ligt bij het schrijven? Maak je een boek om jouw expert-status te verhogen of wil jij jouw talent voor illustreren gebruiken in een waanzinnig mooi prentenboek? Ga na wat jouw talent is, leg daar de focus op en blink hierin uit. Door te doen wat je leuk vindt, zet je jezelf in je kracht en zet je direct al een mooie stap richting het worden van een succesvol auteur. Vervolgens kun je voor alle andere onderdelen in het selfpublishingtraject hulp vragen aan professionals.
Een succesvol auteur heeft bepaalde doelstellingen opgesteld. Hoe je die stelt en wat voor doelen het zijn, dat bepaal je zelf. Een concreet doel zet je in beweging. Wanneer je jouw doelstelling SMART formuleert (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden) kun je gerichter en gemotiveerder aan de slag.
Qua doelstellingen kun je denken in commerciële maar ook niet-commerciële doelstellingen. Zie hieronder een aantal voorbeelden:
Zorg ervoor dat je jouw doelstellingen gaat evalueren én gaat vieren als je een doel behaalt. Is het halen van de doelstelling niet gelukt? Vraag je dan af hoe dit komt en wat je anders kunt doen om de volgende keer wel succes te behalen.
Je hebt er vast weleens van gehoord: personal branding. ''Personal branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen.” – Bron: carrieretijger.nl
Vaak is het gemakkelijker en ‘veiliger’ om je boek te promoten. Want een product aanbevelen voelt veiliger dan jezelf in de belangstelling te zetten. Toch moet je niet zo denken. Jij als auteur hebt een hele prestatie geleverd en dat mag gezien worden! Vergeet dus niet jezelf te promoten.
Een succesvol auteur leeft vooral op de mond-tot-mondreclame van anderen. Ga maar eens na: wanneer jij enthousiast bent over een boek dan vertel je daar vaak over in je eigen netwerk. Soms heb je het zelf niet eens door. Deze ‘free publicity’ is heel erg waardevol voor jou als schrijver. Maar hoe laat je nou jouw netwerk voor je werken en dus gratis reclame creëren? Dat doe je door ambassadeurs te maken. Geef ze mooie verhalen die ze kunnen doorvertellen, geef ze een kortingscode om jouw boek cadeau te geven aan een vriend of vriendin. Ontwikkel een verdiepingsprogramma bij jouw boek of maak een afgeschermde Instagram-pagina of besloten groep op Facebook waarin jij nóg meer informatie deelt over jouw boek. Op deze manier gaat jouw netwerk zich bijzonder voelen. Je zult zien dat de boodschap én daarmee ook je boek zich dan vanzelf verspreiden!