Boekengilde Blog

Waar moet je aan denken bij een herdruk?

Geschreven door BoekenGilde | 17 mrt 23

Ben jij bijna door je voorraad boeken heen? Dat is goed nieuws! Je kunt nu beslissen om je boek te laten herdrukken. In dit blog leggen we je uit waar je aan moet denken bij een herdruk en hoe je optimaal gebruikmaakt van het moment.

Welke aanpassingen móét je doen bij een herdruk?

Bij elke herdruk hoort – officieel – een nieuw ISBN. In de meeste gevallen worden er namelijk aanpassingen gedaan aan het manuscript (waarover later meer). Je bent dan verplicht om een nieuw ISBN aan te vragen ter vervanging van het oude ISBN. Dat betekent dat de barcode achter op je boek aangepast moet worden. Ook moet je twee dingen in het colofon aanpassen: het ISBN en de druk (1e druk, 2e druk et cetera).
Kies je ervoor om je manuscript ongewijzigd te laten herdrukken, overleg dan met ons of een nieuw ISBN noodzakelijk is.
Goed om te weten: je vraagt een ISBN aan voor de uitgave, niet voor de titel. Dat betekent dat als je bijvoorbeeld van je boek een hardcover, een softcover en een e-book uitgeeft, alle varianten een eigen ISBN krijgen.

Wil jij weten wat het drukken van jouw boek kost?
Vraag dan hier een vrijblijvende offerte aan.

Aanpassingen ter verbetering van het boek

In veel gevallen kom je, na het uitgeven van een boek, toch nog kleine foutjes tegen. Een boek zonder fouten bestaat niet, maar toch is het wel het streven. Hou die foutjes daarom bij en vraag de vormgever om ze uit het drukwerkbestand te halen wanneer jij toe bent aan een herdruk.
Heb je mooie reviews gekregen? Overweeg dan om die te vermelden op het boekomslag. Bijvoorbeeld onder de flaptekst of – als het van een heel aansprekend iemand komt – zelfs op de cover. Wij denken daarin graag met je mee.
Heb je in de tussentijd nog een boek geschreven, dan zou je dat kunnen vermelden in het colofon of er een pagina achter in het boek aan kunnen besteden.

Wanneer besluit je om voor een herdruk te gaan? 

Op deze vraag is geen eenduidig antwoord te geven. Het is zeer afhankelijk van het type boek, hoe actief jij bezig bent (en blijft) met de marketing en van de animo en potentie. Jij zult daarin zelf een inschatting moeten maken, al denken wij wel graag met je mee.
Verkoop je je boek via BoekenGilde, dan krijg je toegang tot je persoonlijke verkoopdashboard. Daarop kun je instellen bij welke voorraad je een seintje ontvangt. Zo hoef jij niet zelf de voorraad bij te houden en kun je al je energie richten op dat wat ervoor zorgt dat jij een herdruk nodig hebt; de marketing!
Goed om te weten: voor een herdruk van een softcover hebben wij gemiddeld twaalf werkdagen nodig, voor een hardcover vijftien werkdagen.

Spread the word

Ben je toe aan een herdruk? Dan mag je daar best trots op zijn (óók als je voor een relatief lage oplage hebt gekozen). Het is een teken dat er beweging zit in de verkoop. Deel het daarom met je doelgroep. Bijvoorbeeld op social media of via een nieuwsbrief.

Wil jij weten wat het drukken van jouw boek kost?
Vraag dan hier een vrijblijvende offerte aan.