Als auteur Facebook optimaal benutten

In voorgaande blogs gaven we je tips over hoe je als auteur je Instagram en LinkedIn profiel kunt inrichten. Dit blog gaat over hoe je als auteur je Facebook profiel optimaal kunt benutten. Facebook is, net als Instagram, een laagdrempelig platform waar jij jouw boek kunt promoten en ervaringen kunt delen met anderen.

In dit blog geven we je handvatten om als auteur je Facebook profiel optimaal te benutten.

Wist je dat wij regelmatig webinars geven over verschillende fases in het uitgeefproces? Zo staan er ook verschillende webinars gepland over boekmarketing.
Komende webinars

Facebook blog

Welk soort profiel maak ik aan?

In principe is een persoonlijk profiel voldoende als auteur op Facebook. Hierbij maak je gebruik van je eigen naam. Je bent zelf ‘in control’ over wie je toelaat tot je netwerk en je hebt hier veel vrijheid om je boek te promoten. Echter kan het zo zijn dat je door de grote variatie aan mensen in je netwerk, je niet meer op je gemak voelt bij het posten van persoonlijke onderwerpen.

Een oplossing daarvoor is het aanmaken van een bedrijfspagina. Hierbij is de titel van je boek of van jou als auteur de naam van de pagina en kun je de pagina labelen als bijvoorbeeld ‘persoonlijk blog’. Deze pagina is openbaar, maar vergt iets meer moeite voor het opbouwen van een netwerk. Je kunt hierbij je persoonlijke profiel, website en/of e-mailmarketing inzetten om te verwijzen naar je sociale media accounts. Voor zowel je persoonlijke- als bedrijfsaccount is het zeer gemakkelijk om verschillende contact- en informatiegegevens toe te voegen.


Hoe richt ik mijn Facebook profiel in?

Voor Facebook geldt hetzelfde als voor Instagram en LinkedIn; zorg voor een goede en duidelijke profielfoto. Gebruik bij voorkeur voor alle sociale media kanalen dezelfde profielfoto. Op deze manier ben je gemakkelijk te herkennen. Wanneer je gebruikmaakt van een bedrijfspagina kun je er ook voor kiezen om de cover van je boek of een foto van jou en het boek te gebruiken als profielfoto. Wees hier creatief in, maar zorg er altijd voor dat de foto van goede kwaliteit en duidelijk is.

Wanneer je je profielfoto hebt uitgekozen, ga je op zoek naar een goede header. Je kunt hiervoor de cover en/of titel van je boek gebruiken of een afbeelding gebruiken van Google/Pinterest. Met behulp van Canva kun je je eigen creatie maken, zorg er echter wel voor dat de header niet te druk wordt.

Tot slot is het belangrijk dat je alle algemene informatie hebt toegevoegd aan je profiel. Denk hierbij aan je contactgegevens, de link naar je (auteurs)website en de kopjes ‘info’.


Wat kan ik posten op Facebook?

Op Facebook heb je veel vrijheid wanneer het gaat over de inhoud van berichten. Het is mogelijk om je Facebook-account te koppelen aan je Instagram account, zo wordt dezelfde post op beide kanalen tegelijk zichtbaar. Hoe handig is dat?

Sociale media is een mooi middel om je boek te promoten, maar de bezoeker overspoelen met directe ‘verkoopberichten’ kan averechts werken. Houd je bezoeker geboeid door te variëren tussen het verkopen van jouw boek, kennisdeling en persoonlijke ervaringen. Neem je bezoeker mee in verschillende processen rondom je boek en/of schrijf blogs. Probeer verschillende dingen uit en let hierbij op de betrokkenheid van de bezoekers, zo kom je er vanzelf achter wat werkt!

Hoe vergroot ik mijn bereik?

Je kunt je bereik onder andere vergroten door actief te zijn op Facebook. Op deze manier zul je vanzelf op de tijdlijn van meer mensen verschijnen. Een andere manier is om je aan te sluiten bij verschillende groepen. In deze groepen kun je - afhankelijk van de groepsregels - je boek promoten en tips en ervaringen delen met anderen. Om optimaal gebruik te maken van de groepen is het belangrijk dat je actief bent en de groepen aansluiten bij het thema van je boek. Zoek ook op trefwoorden als schrijven, auteur, selfpublishing et cetera. Vind hierin je eigen draai en kijk wat voor jou werkt!


Tip💡: wanneer je adverteert op Facebook kun je dit koppelen aan je Instagram account, twee vliegen in één klap!

Wist je dat wij regelmatig webinars geven over verschillende fases in het uitgeefproces? Zo staan er ook verschillende webinars gepland over boekmarketing.
Komende webinars

 

Meer blogs en tips lezen?

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen

Vergroot je expertstatus: geef een boek uit!

Heb je veel ervaring en kennis binnen je vakgebied? Wil je jouw expertstatus vergroten en vertrouwen opbouwen? Dan is het uitgeven van een boek een goed idee. Een boek vergroot namelijk je...
> Verder lezen

Het thema van je boek bepalen

Waarom het belangrijk is om het thema van je boek goed te kennen Als auteur krijg je misschien weleens de vraag: wat is het thema van je boek? Niet elke auteur heeft daar, gek genoeg, gelijk een...
> Verder lezen