In de afgelopen periode ben jij ontzettend druk geweest om jouw boek te schrijven, vorm te geven en uit te geven. Dan wil je natuurlijk ook dat zo veel mogelijk mensen jouw boek weten te vinden en willen kopen. Maar hoe pak je dat aan?
Is je boek klaar om onder de aandacht gebracht te worden? Dat kan via social media maar ook via e-mail. E-mailmarketing is effectief en met de juiste tips kun jij eenvoudig zelf mee aan de slag!
In dit blog gaan we het hebben over het volgende:
Kun je meer tips gebruiken over hoe je een online community opbouwt? Én kunt laten groeien? Meld je dan aan voor het webinar: Zo bouw je een online community op!
Het is verstandig om al in een vroeg stadium een kring met geïnteresseerden voor je boek op te bouwen. Je hebt tijdens het schrijven bijvoorbeeld al stukken uit je verhaal gedeeld via je website of op social media. Laat deze mensen zichzelf inschrijven op jouw mailing. Zo weet je zeker dat je een lijst opbouwt met geïnteresseerden en jij straks de juiste mensen gaat benaderen. Ze hebben zich immers zelf aangemeld.
Wanneer mensen geen interesse meer hebben, moet je ze de mogelijkheid bieden tot afmelden. Jouw e-maillijst blijft zich op deze manier continu uitbreiden en updaten. Ook als er in de toekomst nieuwe ontwikkelingen zijn, zoals een herdruk of een nieuw/of vervolg boek, kun je de lijst weer gebruiken.
Daarnaast is het verstandig om te starten met het maken van een plan. Welke doelgroep wil je bereiken? Wat wil je er mee bereiken, is dat alleen de verkoop van je boek of heb je ook andere doelen? Hoeveel contacten wil je over een jaar hebben? Stel een aantal doelen vast die jou houvast geven.
Er zijn legio aan e-mailmarketing programma’s. Ga vooral zelf opzoek naar wat goed bij jou past. De functionaliteiten die de platformen bieden zijn erg belangrijk. Bekijk dus goed of het programma alles biedt dat jij nodig hebt. Ga voor een programma dat met jou mee kan groeien wanneer je succesvoller wordt.
Maar let wel op: betalen voor talloze functionaliteiten die je nooit gebruikt, is zonde. Een paar belangrijke aspecten om op te letten:
Vaak kun je het zo duur maken als je zelf wilt, maar er bestaan ook genoeg gratis versies. Hieronder een aantal suggesties:
Door te zoeken op google naar e-mailmarketing programma’s vind je nog veel meer opties!
Om e-mailmarketing in te zetten heb je natuurlijk e-mailadressen nodig van je contacten. Deze contacten moeten toestemming hebben gegeven anders mag je ze vanwege de privacy wet (AVG) niet mailen. Gelukkig is het verzamelen van e-mailadressen niet zo moeilijk. Hieronder een aantal manieren:
Tip: Wees creatief en origineel zodat mensen zich écht graag willen inschrijven. Geef wel duidelijk aan waar mensen zich voor aanmelden. Je wilt natuurlijk graag aan de verwachtingen voldoen.
Vind je dit lastig en wil je het in de eerste instantie simpel houden? Dan kun je er ook voor kiezen om mensen een e-mail te laten sturen en de gegevens zelf te verzamelen in een bestand (bijvoorbeeld Excel). Deze e-mailadressen kun je vervolgens in één keer importeren in de lijst van het e-mailprogramma. Houd dit vanaf het begin goed bij en je zult er weinig tijd aan hoeven te besteden.
Met de e-mailingen houd jij je lezers op de hoogte van de gebeurtenissen rondom je boek. Het schrijfproces, de start van het redactietraject, vormgeving, het eerste gedrukte boek, een lezing of winactie. De hoogtepunten krijgen natuurlijk allemaal een plek. Je kunt daarnaast vaste rubrieken laten terugkeren. Denk hierbij aan aankomende evenementen (zoals een lezing die je geeft), nieuwe boekhandels waar je boek te koop is of reviews van lezers.
Probeer je lezers te betrekken bij het hele proces. Maak ze bij de eerste mailing nieuwsgierig naar je boek. Zit je nog aan het einde van je schrijfproces? Laat ze dan meekijken bij de keuzes die je maakt.
Zorg ervoor dat je e-mails opvallen in de inbox van de ontvanger. Dat is de grootste uitdaging. Wees creatief en zorg dat je relevante content aanbiedt, dan zul je zien dat jouw e-mail goed gelezen wordt! Ook bij een e-mail geldt dat de eerste indruk het belangrijkste is. Dus zorg voor een uitnodigende onderwerpregel die mensen aanzet tot openen.
Heb je een eerste e-mail verstuurd? Analyseer deze dan goed. Vaak geeft het e-mailmarketing programma je zicht in hoe vaak de e-mail geopend is, op welke link er is geklikt en of mensen zich naar aanleiding van de e-mail hebben uitgeschreven. Leer hiervan en pas deze leermomenten toe in de volgende e-mail!
Veel succes!
Kun je meer tips gebruiken over hoe je een online community opbouwt? Én kunt laten groeien? Meld je dan aan voor het webinar: Zo bouw je een online community op!