Een boek uitgeven doe je niet alleen. Deze vijf mensen komen goed van pas!

Het schrijven van een boek deed je (waarschijnlijk) alleen. Het uitgeven van een boek kun je niet alleen. Je zult een aantal mensen voor je aan het werk moeten zetten. In dit blog vertellen we je welke mensen jij nodig hebt voor het uitbrengen van je boek.

Een boek uitgeven doe je niet alleen

Schrijffase: meelezer(s) die jou voorzien van feedback

Nadat het schrijfwerk erop zit, ben je natuurlijk benieuwd naar wat een ander ervan vindt. Je bent gebaat bij eerlijke, kritische en opbouwende feedback. Bepaal zorgvuldig wie je gaat benaderen om meelezer van jouw boek te worden. Denk hierbij aan mensen met verschillende kwaliteiten. Iemand met veel kennis van taal, iemand die ervaring heeft met het onderwerp van jouw boek, iemand die goed jouw doelgroep vertegenwoordigt. Raadpleeg jouw netwerk, misschien zit er wel een ervaren auteur in. 😉

Voor elke fase in het uitgeefproces hebben wij professionals die jou graag ondersteunen. Een klik en persoonlijk contact vinden wij belangrijk! Leer ons kennen en geef jouw boek uit via BoekenGilde.
Offerte aanvragen

Redactiefase: een goede redacteur/corrector

Wanneer je een kwalitatief goed boek de markt op wil brengen, heb je een goede redacteur en/of corrector nodig.

Een redacteur helpt jou om je manuscript naar een hoger niveau te tillen. Wil je jouw schrijfstijl verfijnen? Je personages sterker neerzetten of het plot veranderen? Een redacteur ondersteunt je hierin. Ben je qua inhoud tevreden over je manuscript? Dan kan een corrector het controleren op grammatica en spelling, interpunctie, zinsopbouw, consistentie en de verhaallijn.

Wees niet bang dat een redacteur/corrector jouw manuscript overhoop gaat halen. Alles gaat in overleg met jou. Zorg er wel voor dat je een goede klik hebt, zo kun je jouw manuscript met een goed gevoel uit handen geven.

Vormgevingsfase: een vormgever die jouw wensen vertaalt

De volgende persoon die je nodig hebt is een vormgever voor het binnenwerk en het omslag van je boek. Een goede vormgever weet jouw wensen te vertalen in een passende cover bij het boek. Een cover die de aandacht trekt, bij de doelgroep past én bij jou natuurlijk. Zorg ervoor dat je jouw wensen goed kunt overbrengen. Daarnaast helpt de vormgever je ook bij het maken van een goed leesbaar binnenwerk. Hierbij ga je samen met jouw vormgever nadenken over een lettertype, de titels en koppen en uitlijning.

Tip: denk al vroegtijdig na over de vormgeving van je boek. Hou je ogen open in de boekhandel, maak een moodboard en noteer prettig leesbare lettertypes.

Drukfase: een adviseur die jou meeneemt in te maken keuzes

Zodra jouw manuscript naar wens is, het binnenwerk en de cover zijn opgemaakt, is het tijd om je boek te laten drukken. Hierbij heb je een goede adviseur nodig. Iemand die jou wegwijs maakt in verschillende bindmethodes, papiersoorten en boekformaten. Daarnaast is het handig als deze persoon je wat vertelt over de opties om je boek mee te verfraaien.

Onthoud hierbij dat geen enkele vraag een vraag te veel is. Door ook deze fase goed voorgelicht te doorlopen, blijf jij plezier behouden in het uitbrengen van je boek!

Verkoop & promotie: een adviseur en/of sparringpartner

Jouw boek kun je op vele manieren verkopen. Via jouw eigen website, een partneraccount op Bol.com of via grote partijen als het Centraal Boekhuis. Zie je door de bomen het bos niet meer? Dat is niet gek! Zorg ervoor dat je iemand vindt die jou kan helpen bij het maken van keuzes die bij jou en je boek passen. Laat je goed voorlichten over de consequenties van bepaalde keuzes, marges en voor- en nadelen.

Vervolgens ga je ook nadenken over de marketing. Krijg je hier energie van? Ga er dan lekker zelf mee aan de slag. Kost het je energie? Schakel dan hulp in. Misschien heb je kennissen die je kunnen helpen of ga op zoek naar een professional. Op internet zijn veel tips te vinden van professionals, je kunt natuurlijk ook een marketingbureau inschakelen.


Tip: schrijf je in voor de webinars van BoekenGilde. Hierin staan regelmatig marketing gerelateerde onderwerpen centraal.

Voor elke fase in het uitgeefproces hebben wij professionals die jou graag ondersteunen. Een klik en persoonlijk contact vinden wij belangrijk! Leer ons kennen en geef jouw boek uit via BoekenGilde.
Offerte aanvragen

 

Meer blogs en tips lezen?

van influencer naar auteur: do's and don't

Hey daar, influencer en aspirant-schrijver! Wil jij je horizon verbreden en een boek schrijven? Misschien over jouw dienst, een geweldig idee of een goed verhaal. Een groot voordeel heb je al: een...
> Verder lezen

Wanneer mag je jezelf auteur noemen?

Veel auteurs durven zichzelf, ondanks dat ze een of meerdere boeken hebben geschreven, vaak nog geen auteur te noemen. Er blijken een aantal overtuigingen te zijn die daar de oorzaak van zijn. Welke...
> Verder lezen

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen