Alles uit je auteurssite halen: vijf tips

Eind juni lanceerden wij ons nieuwe product: een auteurssite voor selfpublishers. Hiermee bieden we auteurs de mogelijkheid om zichzelf online professioneel te presenteren middels een eigen website.

Het grote voordeel hiervan is dat je zonder rompslomp een eigen website kunt opstarten en beheren. Wij vullen de website met de informatie over jou als auteur, reviews worden ingeladen en de site heeft een directe koppeling met de boekenshop van BoekenGilde. Jij hebt dan ook zelf geen omkijken naar de verkoop.

In dit blog geven we vijf tips om alles uit je auteurssite te halen.

Je boek verkopen en promoten? Dat kan via je eigen auteurssite, de BoekenGilde shop, Bol.com en/of het Centraal Boekhuis. Bekijk de mogelijkheden:

Meer info over een auteurssite

Auteurssite 1280 x 853

1. Ga voor de uitgebreide variant: het verschil tussen Auteurssite Basis en Auteurssite Pro.

Misschien ligt het voor de hand, maar wij adviseren je, wanneer je graag actief met het vermarkten van je boek bezig wilt gaan, om voor de Auteurssite Pro te gaan. In tegenstelling tot de basis variant, kun je hierop ook blogs, vlogs en evenementen delen. Deze vormen van marketing zijn zinvol om jezelf als auteur en wellicht ook kennisdrager te kunnen profileren. Je site wordt dynamischer en is daardoor aantrekkelijker om te bezoeken.

2. Ga bloggen

Bloggen is effectief! Niet alleen omdat je jezelf daarmee kunt profileren, maar ook omdat tekstuele content zorgt voor een grotere vindbaarheid online. Wanneer je de juiste zoekwoorden gebruikt, die passen bij jouw boek en het zoekgedrag van jouw lezer, verschijn je hoger in de zoekresultaten van onder andere Google. Dit kost niets en is ontzettend effectief!

Daarnaast kun je door te bloggen volgers overtuigen van jouw boek/expertise/boodschap. Door het schrijven van blogs leren jouw volgers je kennen, met als uiteindelijke doel dat ze nieuwsgierig worden naar je boek…!

Goed om je bewust van te zijn: het duurt even voor je de effecten merkt. Zorg dus voor een lange adem. Google houdt van levendige sites, één blog maakt een site niet levendig. Zorg er dus voor dat je met regelmaat een blog plaatst. Doe dit bijvoorbeeld wekelijks of eens in de twee weken. Je blog kun je vervolgens delen op social media en via je nieuwsbrief.

Tip: heb je hulp nodig met de spelling en grammatica? Laat je blogs dan redigeren door Sanne! Lees hier meer >>

3. Ga vloggen

Nog een stapje verder? Ga dan vloggen! In vlogs laat je de kijker meekijken in jouw leven. Zo’n vlog kan over allerlei verschillende onderwerpen gaan. Wat vlogs zo populair maakt is het feit dat het voor de kijker vaak herkenbaar is. Je deelt jouw persoonlijke leven en je spreekt rechtstreeks tot je kijker waardoor deze het gevoel krijgt je te leren kennen. Neem je volgers bijvoorbeeld mee in het maken en het promoten van jouw boek!

De vlog maak je eenvoudig met je smartphone. Er staan voldoende vlog tutorials op YouTube, doe hier vooral je voordeel mee. 😊 Vervolgens kun je de vlog plaatsen op je eigen YouTube account en/of inladen op jouw auteurssite. Op de auteurssite kun je, naast het inladen van de video, ook nog aanvullende tekst kwijt.

4. Verwijs vanuit social media naar jouw auteurssite

Alles wat je plaatst op je auteurssite, is te delen. Het plaatsen van een nieuw blog kun je delen op social media, het plaatsen van een vlog kun je delen op social media en ga zo maar door. Maak hier dan ook gebruik van! Je plaatst een tekstuele trigger van een of twee zinnen op social media en verwijst dan door naar jouw website. Eenmaal daar lezen of kijken ze verder én kunnen ze je boek bestellen.

5. Verhoog de attentiewaarde

Plaats je een blog of vlog op je auteurssite, zorg dan voor een aansprekende afbeelding. Wanneer je deze koppelt aan je bericht en je plakt na publicatie de URL op bijvoorbeeld social media, dan verschijnt deze afbeelding automatisch bij je bericht.
Deze afbeeldingen verhogen de attentiewaarde. Met andere woorden: je post valt meer op en mensen zijn eerder geneigd te gaan lezen en/of kijken.
Je kunt hiervoor eigen foto’s gebruiken, een screenshot maken uit je vlog of een rechtenvrije foto van internet plukken. Kijk bijvoorbeeld eens op Pixabay of Unsplash (daar kun je namelijk gratis en voor niets mooie afbeeldingen downloaden!).

Ook een eigen auteurssite? Bekijk dan hier de mogelijkheden!
Meer info over een auteurssite

In categorie: Verkopen, Marketing

Meer blogs en tips lezen?

De verkoopprijs van je boek: het psychologische effect

Wanneer jij je boek uitgeeft in eigen beheer, dan ben jij ook degene die de verkoopprijs van het boek bepaalt. Dat kan soms best lastig zijn. Je wilt natuurlijk niet dat jouw potentiële lezer afhaakt...
Verder lezen

Hoeveel boeken moet ik laten drukken?

Ga jij je boek uitgeven in eigen beheer? Dan sta je aan het start van een mooi traject. Maar ook een traject waarin je veel keuzes moet gaan maken. Een van die keuzes is de oplage. Laat je je boek...
Verder lezen