Boekengilde Blog

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Geschreven door BoekenGilde | 8 mrt 24

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op tussen de vele managementboeken? Met de volgende zeven tips kun jij het verschil maken.

#1: Doelgroepgerichte positionering van jouw managementboek

Waarschijnlijk heb je tijdens het schrijven van je boek al een bepaalde doelgroep in je achterhoofd gehouden. Op deze doelgroep pas je ook jouw positioneringsstrategie aan. Zorg ervoor dat je de behoeften van deze doelgroep begrijpt en dat jij een oplossing biedt op de uitdagingen die zij tegenkomen. Op deze manier ga je doordacht communiceren en spreek je jouw doelgroep aan.

#2: Unique Selling Point (USP)

Een USP verklaart welk voordeel je biedt voor wie en hoe je het op een unieke manier goed doet. Het beschrijft de oplossing van een probleem, voor wie je het oplost en waarom je duidelijk beter bent dan alternatieven (internetmarketingacademy.nl).

Door voor jezelf helder te hebben welke USP(’s) jij met je boek biedt, is het makkelijker om dit vervolgens naar de buitenwereld toe te communiceren. Wat maakt jouw managementboek uniek en anders dan alle andere? Dát staat centraal in al je marketinguitingen.

#3: On- en offline aanwezigheid

Zorg ervoor dat jouw boek breed beschikbaar is. Dat kan bijvoorbeeld door het boek te verkopen via het Centraal Boekhuis, het grootste inkooporgaan van alle boeken in Nederland. Het Centraal Boekhuis zorgt er ook voor dat je boek aangeboden wordt in de webshop van Managementboek.nl. Vaak bezitten auteurs van een managementboek een eigen website waarop zij ook zelf het boek te koop aanbieden en/of doorverwijzen naar de verkooppagina op Managementboek.nl of andere online webshops. Zorg ervoor dat je op die webpagina woorden gebruikt waarop jouw doelgroep online zoekt. Zo zal je website sneller gevonden worden op bijvoorbeeld Google.

Daarnaast zorgt het Centraal Boekhuis er ook voor dat jouw boek in te kopen is door de boekhandelaren. Hiermee kun je dus ook offline zichtbaar zijn, doordat jouw boek in fysieke boekwinkels kan komen te liggen. Hierbij is het een kwestie van vraag en aanbod, die jij zelf kunt creëren. Hierover lees je bij #5 in het blog meer.

Wil jij net als Robin Stevens, Janneke van den Brink en Rowan Nijboer ook in de top belanden op Managementboek.nl? Laten we samenwerken!


#4: Netwerken en samenwerken

Als auteur van een managementboek besef jij als geen ander dat netwerken en samenwerken belangrijk is. Benut dus jouw professionele netwerk! Nodig invloedrijke personen uit jouw branche uit voor samenwerkingen, recensies of een review op de achterflap van je boek (bij bijvoorbeeld een herdruk).

#5: Boekpresentatie en/of lezingen

Zodra je boek verschijnt kun je een boekpresentatie of boeklanceringsevenement organiseren. Hierbij presenteer je niet alleen je boek maar bied je ook waarde aan de aanwezigen. Het kan een lezing, workshop of paneldiscussie zijn. Natuurlijk kun je het zo creatief invullen als bij je past. Zorg voor media-aandacht om je bereik te vergroten.

Tip: een boekpresentatie geef je bij het verschijnen van je boek, maar lezingen/workshops kun je blijven geven. Op deze manier blijf je naast online ook offline zichtbaar!

#6: Deel je expertise
In jouw managementboek deel je jouw kennis over een bepaald onderwerp. Het delen van deze kennis hoef je niet te beperken tot alleen in het boek. Is deze content ook te delen in een (betaald) webinar, workshop en/of online programma? Op deze manier kun je jouw expertise uitbreiden tot een groter geheel. Daarnaast werkt het ook weer andersom: al deze marketingactiviteiten dienen ook weer als promotie voor jouw boek.

#7: Blijf betrokken

Afsluitend een belangrijke pijler: blijf betrokken. Zorg ervoor dat je zichtbaar blijft bij jouw lezerspubliek, reageer op vragen en recensies. Overweeg het sturen van waardevolle nieuwsbrieven en zet regelmatig iets op social media. Een betrokken en groeiend lezerspubliek draagt bij aan langdurig succes!

Het op de markt brengen van een managementboek vergt geduld, toewijding en ondernemerschap. Door de zeven bovenstaande pijlers in acht te houden, promoot je niet alleen je boek maar kun je ook blijvende impact maken op jouw doelgroep. Onthoud hierbij: het gaat niet alleen om het verkopen van je boek maar om het delen van jóúw expertise en kennis waarmee je een ander kunt inspireren en verder helpen.

Wil jij net als Robin Stevens, Janneke van den Brink en Rowan Nijboer ook in de top belanden op Managementboek.nl? Laten we samenwerken!